Mag een kat de wond van zijn abces schoonlikken?

Mijn kat heeft een gevechtsabces, gister naar de dokter geweest en antibiotica gekregen. We doen als gezegt ook betadine op en reinigen het. Maar mag de kat het zelf ook schoonlikken?

Offtopic: vraag is nu volgens de richtlijnen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de poes er niet aan had mogen likken had de dierenarts ws wel een kraag meegegeven.

Antwoorden (1)

Dat mag niet alleen: het is zelfs goed. Het is van groot belang dat het abces niet te snel dichtgaat, en de ruwe kattentong zorgt dat het openblijft.
Bij te snel sluiten kan het abces zich weer van voren af aan ontwikkelen.
Met de betadine zou ik heel rustig aan doen aangezien de kat dat er toch weer van af likt.

Is je kat trouwens getest op FIV?
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
FIV? Bedankt voor je antwoord!
Rieneke1
9 jaar geleden
Vechtwonden zijn oorzaak nr 1 van Fiv (kattenaids).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
door middel van een simpel bloed restje weet de arts binnen 10 minuten of de kat fit heeft. plus rieneke
Rieneke1
9 jaar geleden
Dank Niels! Wat de test betreft ligt het helaas toch iets ingewikkelder.
Als de test negatief aangeeft, dan kan je er van uitgaan dat het klopt.
Helaas is er bij een positieve test een redelijk grote kans dat de test vals positief is, en moet er vervolgens een labtest worden gedaan om zekerheid te krijgen.