Mijn konijnen zijn dominant over mijn (nieuwe, jonge) katten. Is dat normaal?

Is wel een geruststellend gevoel trouwens, Ik was bang dat de katten de konijnen zouden aanvallen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Katje is in de ren gesprongen en konijntjes laten zich niet kisten.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ze zitten nu geïnteresseerd aan elkaar te snuffelen.

12 jaar geleden
1.4K
Snuffel
12 jaar geleden
Apart he? Katten zijn toch roofdieren en konijnen prooidieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Herkenbaar. De eerste keer dat ik ons konijn los liet lopen in de achtertuin, zat ik op scherp om zijn leven te redden mocht een van de katten aanvallen. De realiteit was dat de katten uiteindelijk moesten vluchten, het konijn was ze verre de baas.
Het hangt ook wel van de verhoudingen af: een jong iel konijntje redt het niet tegen een grote ervaren kat, maar als ze ongeveer gelijkwaardig zijn in kracht en gewicht, is het konijn de baas.
Snuffel
12 jaar geleden
Ja, daar was ik ook zo bang voor. In het begin waren de konijnen erg bang, maar nu helemaal niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kat was zelfs bang voor mijn cavia en die kwam dan heel dominant naar voren;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel; Is het een rammelaar?
Snuffel
12 jaar geleden
Klopt. Een mannetje én een vrouwtje. Maar de dominante (tegenover de kat) is het mannetje inderdaad.

Het beste antwoord

Ja, konijnen zijn vrij territoriale dieren. Ook zijn het sociale dieren en bepalen ze een sociale rangorde. Dit doen ze door dominantie te uiten (meestal elkaar berijden, soms trekken ze zelfs plukken haar uit van elkaar). Het zou ook kunnen grommen en bijten (bijvoorbeeld wanneer ze eet en je je hand in haar kooi steekt). Waarschijnlijk willen jou konijnen duidelijk maken dat dit hun kooi is, en dat zij boven hen staan. Ze zullen daar meestal na een weekje mee ophouden.
Wees zeker in de buurt wanneer de katjes nog jong zijn. Konijnen kunnen bijten! Ook wanneer de katten ouder zijn blijf je best in de buurt: hoewel katten en konijnen zeer goed samen kunnen leven (mijn konijnenarts heeft een kat rondlopen in haar praktijk). Toch kan bij de kat toch het jachtinstinct bovenkomen en dan zal het konijn waarschijnlijk het onderspit delven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

op de eerste plaatsen zijn alle dieren "dieren" een gelijksoortig organisme. daarna komt de vorm kat, konijn, parkiet, hond etc. (ook mens)
in de "dierenwereld" is het normaal dat dieren over elkaar heersen. elke roedel heeft een leider nodig (of dit ook bij goudvissen zo is, dat weet ik niet ;-))

de konijnen hoeven niet per se dominant te zijn over de katten. ze kunnen zich ook verdedigen in hun territorium.
maar in principe is het niet erg, zo lang jij de baas ben over hun allemaal. (jij bent de leider). Hoe je een konijn op dominant gedrag moet corrigeren.. dat weet ik niet. maar zolang jij de touwtjes in handen heb, en de broek aan.. is het wel goed ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
om nog even duidelijk te zijn over mijn zin: in eerste plaats zijn alle dieren dieren. bedoel ik:
eerst noem je je dier:
dier dan kat en dan de naam van het dier.

ik ben dus:
dier-mens-****
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uitleg voor de minnen? kan ik er ook wat van leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen antwoord, en zelfs niet eens een samenhangend verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor je uitleg. je hebt gelijk dat het niet echt een samenhangend verhaal is, maar ik geef wel degelijk een antwoord.
Dominantie treedt op bij konijnen;
Bij het mannetje (rammelaar) alsie wil voortplanten.
Bij het vrouwtje (voedser) als zij haar jongen beschermt.
Bij waarschuwing stampen konijnen met achterpoten op de grond.