kunnen blauwe neons en kardinaal tetra in 1 school zwemmen?

Ik kan niet kiezen tussen blauwe neon of kardinaal tetra dus kwam het in me op of ik bv 5 blauwe neons koop en 5 kardinaal tetras en ze dan in 1 school kunnen zwemmen of is diet onmogelijk en kan ik better 10 van 1 soort kopen zoja welke vissen zijn better de blauwe neons of de kardinaal tetras hopelijk kunnen jullie me helpen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.9K

Antwoorden (1)

De Blauwe neon en de Kardinaaltetra zijn verschillende soorten, gaan niet samen in 1 groep zwemmen, ze kunnen wel samen gehouden worden.
De Kardinaal is veel kleurrijker en iets gemakkelijker te houden dan de blauwe, een groep van 10 of meer Kardinaaltetra's is best indrukwekkend en heel speciaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
De blauwe is een vreedzame scholenvis die zeer geschikt is om te houden in gezelschap van andere vreedzame vissen die extreem zacht en zuur water nodig hebben. Aangezien ze zeer gevoelig zijn voor nitraat is het noodzakelijk om regelmatig een flink gedeelte van het water te verversen. De dieren zijn ook gevoelig voor stip. Het aquarium moet verder aan de randen en achtergrond dicht worden beplant met soorten die tegen de extreme wateromstandigheden kunnen.

Toegevoegd na 22 minuten:
De Kardinaaltetra is eveneens een vredelievende en levendige scholenvis, hou 10 tot zelfs 20 exemplaren bij elkaar, past heel goed in fraaie dichtbeplante gezelschapsaquaria, houdt van gedempt licht.

Besluit : gezien de grote gevoeligheid voor nitraat ( regelmatig veel water verversen ! ), alsook voor witte stip bij de Blauwe tetra, zou ik opteren voor de kleurrijke en gemakkelijker te houden Kardinaaltetra.

Bovenste foto: Kardinaal Tetra ( Cheirodon axelrodi )
Onderste " : Blauwe Neon ( Paracheirodon simulans )

Toegevoegd na 1 uur:
Nog een tip:
Als ze niet echt in een schooltje zwemmen, of bijna nooit, voelen ze zich te veilig, zien ze daar de noodzaak niet van in. Zet er dan bijv. een Zwaarddrager bij, deze grotere vis doet de kleine Tetra's geen kwaad, maar zal er voor zorgen dat ze eerder een schooltje vormen...
Z512099
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bij blauwe tetra's loopt de blauwe kleur niet helemaal door naar achteren, maar tot halverwege. Daarom denk ik dat je onderste foto ook een kardinaal is, alleen niet mooi op kleur omdat hij wellicht geschrokken is. Een vis erbij zetten om ze in schooltjes te laten zwemmen lijkt mij pesten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verder wel een plus voor je antwoord. Dat blauwe tetra's gevoeliger zijn voor nitraat wist ik niet.
Z512099
9 jaar geleden
Een Zwaarddrager is niet bepaald roofzuchtig, als de bak groot genoeg is, moet dat toch kunnen...ze komen grotere vissen in 't wild toch ook tegen?
De Blauwe tetra is dus nog kleurlozer (als mijn foto niet klopt).
Als je houdt ( een tip voor sara ) van scholenzwemmers moet je kiezen voor de Roodneuszalm, die zwemt écht in scholen.
Als je kiest voor de Blauwe is veel waterverversing noodzakelijk, nitraat is gewoonlijk niet direct giftig voor vissen, voor de Blauwe wel, regenwater is zuur en zacht, maar zwaar vervuild, leidingwater is tegengesteld maar wel "rein", dus regelmatig en veel water verversen gaat een hele job worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat laatste mag geen probleem zijn leidingwater met wat eikenextract en je hebt het gewenste water. Al zou nitraat op zich ook geen probleem mogen zijn met voldoende beplanting. Een zwaarddrager lijkt mij een slecht idee om schoolgedrag uit te lokken. Sommige zwaarddragers kunnen namelijk wel eens echte pestkopjes zijn. Echt rustige vissen kunnen zo wel eens dood gepest worden door zwaarddragers. Bij mij beginnen de kardinaaltetra's telkens 's avonds uit zichzelf in school te zwemmen.
Z512099
9 jaar geleden
Met eikenextract kan je water zuur maken, maar ook zacht ?
Als je dat vaak en veel moet doen, kan dat best arbeidsintensief worden, het moet ook erg zuur en zacht zijn, er gaan niet veel zuurstofwaterplanten zijn die daar tegen kunnen, die gaan bijvoorbeeld verslijmen, dus veel nitraat zal er dan niet worden opgenomen, dus zal er véél water moeten ververst worden...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een beetje OO-water erbij en het is ook zacht, al is het ene leidingwater misschien al zacht genoeg terwijl het andere sterker verdund zal moeten worden. Planten kunnen beter tegen lage pH dan je denkt. Heb hier al verschillende planten in een aquarium met dwergrasbora's op een pH van 3 à 4 gehouden. Planten hebben dat prima overleeft.
Z512099
9 jaar geleden
Cryptocorynen misschien ja, maar dat zijn geen zuurstofplanten.
Leidingwater is gewoonlijk hard, blijf erbij dat zoveel en dikwijls waterverversen op den duur gaat doorwegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, ook andere planten. Leidingwater zacht genoeg voor kardinaaltetra's stroomt hier uit de kraan maar het mag inderdaad niet harder worden. Terwijl bij een naburige waterleverancier het water dubbel zo hard is. Evenwichten kan je op allerlei manieren bijsturen. Als je buitensporig veel water moet gaan verversen wil dat zeggen dat er iets niet in de haak is en dat je de probleem moet aanpakken bij de oorzaak en niet bij het gevolg.