Mijn katten zijn vandaag "geholpen" nu blaast de kater naar het poesje, waarom?

Hiervoor waren ze de dikste maatjes, elkaar likken/schoonmaken en de hele mikmak!

Nu heeft het poesje zo'n mooie lampenkap om haar hoofd en is het voor haar erg behelpen. De kater wil niet meer bij haar in de buurt komen en als dat wel gebeurd krijgt hij een dikke staart en begint te blazen. Hierdoor is het poesje nogal schrikachtig.

Ligt dit puur en alleen aan de "lampenkap"?

(en voor de mensen die mijn vorige vraag over de katten hebben beantwoord, ze zijn nu veel eerder geholpen dan gepland en alles is goed, geen kleintjes op komst)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

De dikste maatje van elkaar dat kwam omdat ze samen konden dollen, zelfde geurtje nu hebben ze pijn en willen met rust gelaten worden. Dus die dikke staart en het blazen is een teken van blijf uit mijn buurt, ik heb pijn en jij stinkt.

Die kap dat is dus niet het euvel, maar ook hier zit een geur aan van de dierenarts en die heeft vandaag voor hun geen prettige indruk achter gelaten., want ook daar stond het zo. Natuurlijk moeten ze bijkomen van de narcose en alles wat hun vandaag is overkomen.

De genezing gaat snel, maar zorg er in ieder geval voor dat ze blijven drinken, eten is niet zo belangrijk voor een paar dagen. Dit komt vanzelf weer.

Binnenkort zijn ze weer helemaal de oude en gaat het dus weer goedkomen. Wat ze nu nodig hebben is liefde van jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het ligt niet zozeer aan de kap, ze ruikt nu anders.
Het zal dus wel snel weer over gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad +
Nu zegt de kater, "laat me met rust, nu niet spelen even"... Dat zegt ze en als ze beter is en nergens meer last van heeft, dan zijn ze weer maatjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een plus voor je lieve en grappige reactie+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Hij wordt inderdaad bang van die kap. En zoals gezegd, haar geur is anders, de kater is in de war. Gewoon negeren, na een tijdje gaat het wel weer goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hele geur binnen het territorium is anders dan normaal (ontsmettingsmiddelen enzovoort). Katten zijn bovenmate gevoelig voor geuren.

De naweeën van de narcose telt ook mee. (mensen hebben voor ieder uur dat ze onder narcose waren een maand last achteraf, dieren hebben ook tijd nodig om de narcose uit het lichaam te krijgen).

Bij honden duurt het enige weken voor de nieuwe hormoon-stabiliteit een feit is. Dat zal bij katten ook zo zijn, dunkt mij.

Het is dus allemaal heel begrijpelijk.
Die lampenkap zal nog het minst schuld hebben aan de hele situatie. Een weekje geduld en alles is weer als vanouds.
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt +
Het was wel een heel traumatische gebeurtenis, bij de dierenarts was vast doodeng. En dan nu voelen ze zich beroerd door de ingreep, die lampenkap help ook al niet echt om het voorval snel te vergeten. Hopelijk mag die er snel af want de poes zal het wel erg angstig vinden met de pijn die ze al heeft.
Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat ze de poes een kap omdoen, normaal is dat een vezel plakband. Door de pijn zal ze er toch de 1ste dagen vanaf blijven want het is te pijnlijk om zich in die kromming te begeven om daar te kunnen likken.

De kater zal morgen al redelijk zichzelf moeten zijn maar denk toch dat door de andere poes met kap hij dat moeilijk zal vinden. De poes zal na een dag of 2 zich al wat beter moeten voelen, ze heeft nu veel rust nodig en zal waarschijnlijk liever onder de kast of in een hoekje liggen. Dat komt wel weer goed, zorg er wel voor dat ze het warm heeft!!! Probeer haar op een warme deken te doen kruipen, optillen is heel pijnlijk.

Even toch nog mijn mening zeggen over de dierenarts, misschien een onterechte opmerking maar vind toch dat die niet echt overkomt iets van katten te snappen, ik bedoel door die kap, wat vreselijk voor haar. Ik zou een andere dierenarts zoeken voor in de toekomst, mss even navragen bij mensen of ze een dierenarts weten die meer met katten begaan is.

Heel veel sterkte met de herstellende poezen, je hebt een goeie beslissing genomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
+1 Ik verbaasde me ook al over die kap. Onze dierenarts zei, dat katten bijna niet aan wonden likken in tegenstelling tot honden, en een kap echt niet nodig was. Onze poes heeft dus helemaal geen kap gehad na de sterilisatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd heel vreemd! Wij hebben altijd katten gehad vanaf kinds af aan, wij hebben ze altijd laten helpen, ik zelf heb ook al 3 poezen laten steriliseren en heb nog in een dierenasiel gewerkt, zelfs daar deden ze dat niet ik heb het tot nu ook nooit tegengekomen. Lijkt mij meer iets die ze bij honden toepassen. Je hebt dierenartsen die meer hondgericht zijn en andere die meer katgericht zijn. Ik heb zelf ook 3 dierenartsen gehad voordat ik er 1 gevonden heb die als je het zo kan zeggen kattenliefhebber is. Ik ben heel tevreden en heb in hem het volste vertrouwen. Ook heel geruststellend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag jij!! Het is niet zo omdat er een merk opstaat dat dat dan het beste is. Ik geef mijn mening en jij ook. Het is alleen jammer voor de poes. (katten begrijpen is niet aan ieder gegeven)
Ze ruikt anders, ze ziet er anders uit, én de kater zelf zal zich ook niet helemaal prettig voelen. Castreren is een goede zaak, maar het is niet niks, als je naar de dierenarts bent geweest, een prik krijgt, en nog helemaal van slag en slaperig thuiskomt zonder ballen.

Geef ze tijd, komt wel weer goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een hele gebeurtenis natuurlijk, zo'n operatie. Het is wel goed dat ze tegelijk zijn geholpen. Geur speelt bij katten een belangrijke rol. Je zou, om de geur te neutraliseren, de kleedjes van de katten kunnen omwisselen. Of met watjes langs de wangen te strijken en dan bij de andere kat dat weer in de vacht smeren. Zo nemen ze elkaars geur over en ruiken ze weer wat vertrouwder. Je kunt ook Felifriend gebruiken. Dit werkt minder omslachtig dan bovenstaande. Felifriend bevat synthetische F4 feromonen die katten uitscheiden als ze bijvoorbeeld kopjes geven.

Heeft de poes nu een kap om of een mooncolar? Een mooncolar is prettiger voor de kat. Ze kan echter nog wel bij een aantal plekken, dus je zou kunnen overleggen met de dierenarts of deze geschikt is.

Nog even een tegenvraag: hebben de dieren ook pijnstillers gekregen?