Mijn kat heeft pijn in haar staart maar volgens mij is er niets gebeurd, weet iemand wat dit kan zijn?

We zijn 2 dagen aan het verbouwen geweest (balkon katproof maken) en ik merkte gisteren wel dat ze uit haar doen was maar ze houdt ook niet van gedoe in huis dus dat verbaasde me niet. Gisteravond aaide ik haar langs haar hele lijfie en toen ik bij de staart kwam greep ze me. Maar ze was naar mijn idee geïrriteerd vanwege de verbouwing dus heb er geen aandacht aan besteed. Vandaag weer de hele dag herrie en gedoe en een geïrriteerde kat. Maar toen ik haar net toen iedereen weg was rustig aaide greep ze me weer toen ik bij haar staart kwam. Als ik haar koppie of rest van het lijf aai is er niets aan de hand. Nog een keer geprobeerd haar staart te aaien en weer grommen en blazen dus denk toch echt dat haar staart pijn doet. Hoe kan dat ineens?

Toegevoegd na 2 dagen:
Zaterdag was ze al weer vrolijker. Ik heb voorzichtig aan haar staart gevoeld en ze reageerde nog wel maar niet meer zo heftig. Dus heb ik besloten toch nog even af te wachten. Vandaag (zondag) rent en vliegt ze weer als vanouds door het huis en nu ook veilig op het balkon en mag ik gewoon weer aan haar staart zitten als ze even tijd heeft om stil te zitten ;-)
Dus ik denk inderdaad dat ze zich zo kwaad heeft gemaakt deze week en met haar staart heeft gezwaaid dat hij daarom zeer deed!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
20.5K
capthavoc
11 jaar geleden
tja misschien iets op haar staart gevallen of zoiets ?
het kan een kneuzing zijn of een breukje
bijt hij ook op die plek ?
als er wondjes komen kan je misschien een halskraag kopen ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze bijt niet, is wel wat hangerig en kijkt een beetje lodderig uit haar oogjes. Ik heb niet gemerkt dat er iets gebeurd is en heb 2 dagen bijna de hele dag met haar opgesloten gezeten in de woonkamer daarom verbaasd het me zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe 'houdt' ze haar staart als ze loopt ?
Het zou een ontsteking kunnen zijn, maar het zou ook kunnen dat er een 'kootje' gebroken is. Ik zou er mee naar de dierenarts gaan als je ziet dat ze er last van heeft.
Rieneke1
11 jaar geleden
gewoon morgen naar de dierenarts gaan voor onderzoek en een pijnstiller.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze houdt haar staart normaal als ze loopt. Hij beweegt ook gewoon als ze boos is. Ze eet, drinkt, plast en poept. Als ik echt het idee had dat er iets acuuts aan de hand was had ik allang bij de dierenarts gezeten. Morgen laat ik haar nakijken, vroeg me alleen af wat het nou kan zijn.
Bedankt voor de reacties, altijd fijn als mensen mee denken!
Rieneke1
11 jaar geleden
lizzy, dat blijft gissen van achter de pc.
fijn dat je morgen gaat, laat je nog even weten hoe of wat?
ik hoop dat je katje snel herstelt.

Het beste antwoord

Hangt de staart vanaf een-derde slap naar beneden? Honden kunnen een koudwaterstaart hebben. Dat is een soort kneuzing waar ze een dag of drie heel veel pijn aan hebben, maar dat vanzelf overgaat. Het komt voor bij honden die veel in koud water hebben gezwommen bij de jacht, maar ook bij honden die opgewonden veel hebben gekwispeld. Het kan best zijn dat je kat in opwinding van de verbouwing ook haar staart heeft gebruikt als reactie (als katten boos zijn of opgewonden doen ze dat). Laat haar een dag of drie met rust en kijk of het dan over is. Vooral niet meer aanzitten. Ga anders na een dag of vier even bij de dierenarts langs.
Ivana
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
nee ivana, het beestje heeft nu pijnstillers nodig!
Ivana
11 jaar geleden
Het is niet altijd goed om direct pijnstillers te geven. Dat kan de kwaal verergeren omdat het dier dan geen rust neemt. Pijn heeft soms een functie. Bij een staartkneuzing schreef mijn dierenarts rust voor en geen pijnstillers. (Dierenarts van de universiteitskliniek)
Rieneke1
11 jaar geleden
dat is lang gedacht, maar die mening is inmiddels achterhaald.
pijn moet ten alle tijde bestreden worden, omdat acute pijn anders chronisch kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, dit had ik zelf niet kunnen bedenken en het lijkt erop dat dit wel het probleem was.

Andere antwoorden (1)

jaren geleden had ik een kater die ineens anders reageerde wanneer je aan zijn staart kwam.
blazen en happen, nog net niet bijten.
hij had pijn.
een bezoekje aan de dierenarts bevestigde mijn vermoeden: hij had een flink gekneusde staart.

advies: ga zo snel mogelijk naar de dierenarts, zijn staart kan gebroken zijn, hij heeft pijnstillers nodig.

een kat reageert niet zo maar, er is een reden.