Waarom duwt mijn cavia zeugje haar kopje onder mijn andere zeug?

Sinds gisteren heb ik twee nieuwe cavia's, allebei zeugjes. Ik kocht ze alletwee bij dezelfde fokker, hoewel ze nog niet samen hadden gezeten, maar ze komen niet uit de dierenwinkel.
Het ene zeugje is 5 weken en de andere is al 9 weken oud.

Nu, elke keer als ik ze op mijn schoot zet om ze handtam te maken, dan duwt de jongste zeug haar kopje onder de oudere haar buik. Soms gaat ze er ook werkelijk onderliggen dat haar kopje aan de andere kant van de oudere zeug haar buik uitsteekt. Soms ook zit ze met haar hoofd bij de zeug haar.. tja. Private plekje bij ons.
Hoewel zijzelf, de jongste, het wel prettig vindt, denkt mijn andere zeug daar niet zo over en ''hangt'' daar een beetje met een klein cavia bolletje onder haar. Dus haal ik ze altijd uit elkaar, maar het heeft vrijwel geen zin, want ze kruipt er alsnog onder tenzij ik ze zij aan zij tegen elkaar aanduw en samen tegelijk aai. Dan kan het oudere zeugje ook wat rusten, ze lijkt helemaal van streek als de jongste dat doet namelijk..

Weet iemand wat ze eigenlijk doet en of ik ze best uit elkaar haal, of dat ik ze gewoon moet laten doen en dat als ze elkaar wat meer 'kennen' ze er vanzelf mee stoppen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deden mijn cavia's ook wel eens. Het is puur uit veiligheid. Ze zijn jong en bij gevaar kropen ze eerst ook onder mamie. Dus niet uit elkaar halen het is de natuur. Zorg dat je van beide het vertrouwen wint. Dmv eten onder de buik vandaan lokken zal wel kunnen helpen. Dan niet proberen te aaien, laat de cavia naar jouw hand toe komen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn mannetjescavia duwt zijn koppie vaak onder de voorpoten van ons vrouwtjeskonijn, kennelijk vinden cavia's zoiets lekker...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien zoeken ze automatisch naar melk.
Ik weet niet hoe jong ze gespeend zijn?
Dat zie je bij katten ook wel eens.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ik heb ook een vrouwtje en zij duwt elke keer haar kop omhoog als ik haar aai op haar kopje maar ik weet niet waarom
als iemand het weet ik hoor het graag

Antwoorden (1)

Cavia's zijn echte groepsdieren en in een groep, hoe klein ook, heerst rangorde. De jongste is de dominante en duwt onder de buik zoals beertjes dat ook doen, de oudste gedoogt. Vóór u ze kocht waren ze niet samen, ze zijn dus mekaar aan het aftasten. Haal ze zeker niet elkaar, want de combinatie van 2 zeugjes is perfect, als het oudste teveel hinder heeft leidt u de jongste best af met iets lekkers. Om ze tam te maken houdt u ze best op borsthoogte tegen u aan en dus niet op de schoot.
Plaatje bij antwoord
Z512099