Wie weet/kent cursussen over kattengedrag?

Ik wil me wat meer verdiepen in kattengedrag/communiceren en dergelijke nu we drie katten hebben. Wie heeft ervaring of kent leuke cursussen op dit gebied waardoor je katten beter leert kennen? Een aantal boeken heb ik al maar denk dat zo'n cursus nog net even leuker is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

katten zijn inderdaad enorm boeiende wezens, waar je niet snel over uitgeleerd bent.
zelf heb ik de opleiding kattengedragstherapie bij tinley gevolgd.
deze opleiding bestaat uit meerdere modules: de eerste module; normaal kattengedrag herkennen en begrijpen, is ook als losse cursus te volgen en heel interessant (www.tinley.nl)

verder heb ik me ingeschreven op de maandelijkse nieuwsbrief van het centrum voor kattengedrag.
hierin vind je niet alleen veel informatie over kattengedrag, maar ook worden interessante cursussen en lezingen aangekondigd.
(www.kattengedragstherapie.nl)

heel interessant is ook de jaarlijkse kattendag die op de universiteit van utrecht gehouden wordt; een hele dag info voor het luttele bedrag van 17 euro 50.
verschillende lezingen over medische zaken, maar ook over gedrag.
lees de hand-outs van voorgaande jaren om een idee te krijgen (www.felcan. nl)

ook hou ik de site www.dierencursus.nl in de gaten; met enige regelmaat organiseren ze zeer interessante lezingen.

verder kan het in z'n algemeenheid geen kwaad eens wat te googlen op cursus lezing katten: soms kom je zo pareltjes tegen.
zo ga ik komende maand naar een kattendag in de sterkliniek in hillegom; een hele dag katteninfo voor 6 euro 50 (www.sterkliniekdierenartsenhillegom.nl)

tot slot mijn advies; beperk je niet alleen tot normaal kattengedrag: verdiep je ook in medische zaken.
de medische conditie van een kat heeft grote weerslag op het gedrag.

heel veel leerplezier!
Rieneke1
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
graag gedaan hoor, en jouw thomas is een lieffie :)
Ivana
11 jaar geleden
Weer een subliem antwoord. Goed voor 10 punten!
Rieneke1
11 jaar geleden
bedankt ivana!

Andere antwoorden (2)

Daar kan het kattengedragscentrum je vast mee helpen; zie link hieronder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
deze opleiding is staat in hoog aanzien en is zeer geschikt voor iemand die meer dan basis kennis wil weten.

volgende infor uit onderstaande bron:

tinley / de specialist in het gedrag van dieren

Opleidingen en cursussen over het gedrag van katten
In Nederland leven ongeveer 3,3 miljoen katten. Goedbedoeld denken veel mensen dat katten zich wel redden en de hele dag alleen kunnen zijn. Dit getuigt helaas van weinig inzicht in het wezen kat.

Katten zijn territoriale dieren en stressgevoelig. Die eigenschappen, eventueel met een slechte socialisatie en het (onbewust) versterken van bepaalde gedragingen door de eigenaar, kunnen aanleiding zijn voor gedragsproblemen. Onzindelijkheid, agressie naar soortgenoten of mensen zijn vormen van gedrag die een eigenaar tot wanhoop kunnen brengen. Uiteindelijk kan dit resulteren in uithuisplaatsing of euthanasie van de kat.

Gelukkig zijn er steeds meer mensen die graag willen leren over het wezen kat:

wat is normaal kattengedrag precies,
hoe leert een kat,
hoe ontstaan gedragsproblemen,
welke therapieën zijn er, enz.

Bij Tinley Opleidingen kan iedereen die op de één of andere manier met katten te maken heeft een workshop, module en/of vakopleiding volgen.

1 daagse cursus kattengedrag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, het moet een hele goede zijn! weet ik van iemand die daar gedragstherapeute is geworden...