Mijn hond heeft een soort gele schaaf wond op zijn been, waar hij maar aan blijft likken, weet iemand wat dit is?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.2K
jodyenboyke
4 jaar geleden
Eens met Jodokus, wij kunnen geen diagnose stellen vanaf een foto. Bovendien kan het een hotspot worden en dan ben je nog veel verder van huis.

Antwoorden (3)

Mogelijk is het niet slechts een schaafwond, is er meer aan de hand dan 'alleen maar ontvelt'. Daarvoor moet je naar de dierenarts.
Dat je hond aan de wond op zijn poot blijft likken betekent dat het pijn doet, dus beter even bellen en vanmiddag nog er naar toe.
Pijn is niet fijn, dus niet uitstellen @Esratje!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De schaafwond zal een beetje schrijnen. Door te likken wordt dat verzacht. Bovendien heeft een hond extra enzym (lysozyme) in zijn speeksel, dat bacteriën doodt. Dat werkt du genezend. Zo lang het niet bloedt kan het geen kwaad.
Lysozyme , ook bekend als muramidase of N-acetylmuramide glycanhydrolase , is een antimicrobieel enzym dat wordt geproduceerd door dieren en dat deel uitmaakt van het aangeboren immuunsysteem .
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
jodyenboyke
4 jaar geleden
Niet met je eens, de foto is niet eens duidelijk en het ziet er niet geschaafd uit.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Duidelijke foto van een geïriteerde plek. Het verhaal over de genezende kracht van het likken blijft stijl overeind. Het likken door honden werd heel vroeger zelfs door mensen gebruikt om geïrriteerde plekken te genezen.
Het Lysozyme in speeksel, slijmvocht en traanvocht lost de bacterie-wand op en doodt zo de infecties. De huid van de hond doet de rest. Wij zijn tegenwoordig zó bezig met dieren, dat we denken dat WIJ het allemaal moeten doen, maar de DIEREN kunnen héél veel zelf.
Het lijkt een wond wat een schaafwond was maar nu ook nog geïrriteerd is. Door het likken van de hond wordt het niet met rust gelaten wat meer irritatie opwekt. Bel maandag even de dierenarts om te overleggen wat je moet doen.