Mijn hond gromt alleen in huis, voornamelijk tegen de baas.. Maar staat wel te kwispelen.... Wat kunnen we hieraan doen?

Mijn hond heeft sinds een half jaar last van grommen tegen de baas.. Hij gromt voornamelijk alleen sochtends en savonds.. Alleen het opvallende is dat hij alleen tegen de mensen gromt die hier in huis wonen! Het is een zeer gesocialiseerde hond en kan buiten lekker met andere honden spelen! Luisteren doet hij goed, soms in zijn eigen tempo.. De laatste tijd haalt hij ook uit nadat hij gaat grommen, bijv. Een tas die langs hem ging.. Overdag is hij heel lief, luisterd goed en kwispelt ook gewoon met z'n staart! Ook als hij gromt. Heel tegenstreidig dus.. Heeft iemand een idee wat wij kunnen proberen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (4)

Plotselinge veranderingen in het gedrag hebben vaak een lichamelijke oorzaak. Bezoek een dierenarts om uit te sluiten of het lichamelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De dierenarts kun je zien als iemand die van veel dieren een "beetje" weet. Als ik jou was ging ik naar een honden specialist. Die weten alles van de hond.
Rieneke1
11 jaar geleden
plus niels! eempje, is de hond *grondig* onderzocht?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je rien :) Inderdaad: uitwendig onderzocht? Zijn er fotos genomen van zijn hoofd? is hij inwendig onderzocht? De hond gromt, zijn er nog andere veranderingen in het gedrag? Is hij agressief?
Er zijn honden die het grommen gebruiken om iets duidelijk te maken. Laatst was hier ook een vraag over en iedereen zei, dat grommen direct de kop moest worden ingedrukt. Ik heb geen antwoord gegeven omdat ik geen zin had om het aan te vechten. Maar nu er weer zo'n vraag komt wil ik er even iets over zeggen.

Grommen kan een vraag zijn om aandacht of een uitnodiging tot spel. Voor een gehoorzame hond die eerbied voor baas en roedel heeft duidt grommen dus niet op kwaadheid of aanvalsgedrag. Het heeft wel iets van 'kom op baas, ik heb nu zin in een spelletje'. Daar hoef je dus niet aan te beantwoorden als jij er op dat moment geen zin in hebt. Geef je hem altijd toe, dan zal zijn gegrom intenser en dwingender worden.

Je moet dus niet denken, dat grommen altijd de kop moet worden ingedrukt omdat het duidt op agressief gedrag. Dat is een misvatting. Je uitleg is duidelijk genoeg om mijn antwoord te rechtvaardigen. Spreek hem rustig toe of negeer het, maar zie het in een ander daglicht dan 'gevaar'.

Het is dus niet 'tegenstrijdig'. Het heeft gewoon een andere betekenis.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik wil nog even opmerken dat het spelen met een hond pas mag worden gedaan, nadat er training is geweest en nadat er lange wandelingen zijn gemaakt waarbij de hond op de voet moest volgen om aan te geven wie de leiding heeft. Volgens Cesar Millan spelen wilde honden pas samen aan het einde van de dag en nooit aan het begin van de dag. Ook het laten samenspelen met andere honden voordat de hond zijn portie energie kwijt is, is niet juist. Op speelvelden worden namelijk de sterkste honden steeds sterker en zelfbewuster.
Het zou dus kunnen zijn, dat je dit gedrag door onwetendheid zelf in de hand hebt gewerkt.
Dierenartsen zijn beste mensen, maar ik heb meerdere ervaringen met hen om te weten dat ze van hondenopvoeding weinig kaas hebben gegeten. Daar zijn ze dan ook niet voor en dat neem ik hen niet kwalijk.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana, Ik las dat de hond nu ook uithaalt dus het lijkt mij dat er iets anders aan de hand is.
Ivana
11 jaar geleden
Dat kwispelen tijdens het grommen duidt dus op opwinding. Het is dus een vorm van dominantie en niet van agressie. Hij wil gewoon zijn zin krijgen en ik denk dat je het toch moet zoeken in een rangorde-probleem. Je moet er een gecertificeerde therapeut bijhalen, niet zomaar iemand die hondencursussen geeft. Die mensen zijn er alleen voor de geestelijk gezonde hond die nog geen streken uithaalt.
Bij Alpha therapeuten vindt je mensen die dit probleem de wereld uit helpen. Om deze reden een hond de deur uitdoen is echt niet nodig, zelfs al zijn er kleine kinderen bij betrokken. Je mag kinderen onder 12 jaar toch al nooit met een hond alleen laten.
Als er kinderen zijn moet de hond gewoon op zijn plaats blijven liggen of in een bench gelegd worden.
Het adres voor een goede gedragstherapeut met een HBO-opleiding vind je hier:
http://www.honden-gedragstherapie.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist Ivana,ik denk ook dat het een rangorde probleem is.
Ivana
11 jaar geleden
Maria, een hond die uithaalt hoeft in principe dus niet gevaarlijk te zijn. Wel als je hem niet duidelijk maakt wie hier de wet stelt. Wel als je met open ogen je blijft verbazen over zijn gedrag.
Jammer dat ze niet schrijft hoe oud de hond is en van wat voor ras. Ook de samenstelling van de roedel is in deze belangrijk.
Ze heeft gewoon iemand nodig die haar laat zien waar de opwinding vandaan komt en wat de houding is, die je als leider moet aannemen. Er zijn maar heel weinig honden die in de basis slecht zijn (afwijkingen, tumoren...). Als deze hond dat langzamerhand is gaan doen, kan het evengoed zijn dat hij opklimt op de rangorde-ladder en daar ook de kans voor krijgt. Maar dat maakt hem nog niet tot een onberekenbare hond, alleen tot een hond die de leiding noodgedwongen gaat overnemen.
Kon ik hem maar zien en gadeslaan....Helaas via GV gaat dat niet.
Ivana
11 jaar geleden
Eempje, stel je vraag eens op deze site:
http://www.honden-fluisteraar.nl Dit is namelijk een hele goede trainer-therapeut. Vragen is gratis en het antwoord kan heel waardevol voor je zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel ook niet dat de hond agressief moet zijn om boven de roedelleider te komen Ivana ,maar hij is wel bezig met zijn rangorde te bepalen.
Ivana
11 jaar geleden
Maria, onze antwoorden hebben elkaar gekruist. Ik zag jouw tussenzin over de rangorde (terecht hoor) later pas.
jodyenboyke
11 jaar geleden
+voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lastig is dat toch hè Ivana dat we de antwoorden hier niet kunnen aanpassen? Een dominante hond draait juist zijn kop meestal niet weg,maar ik vraag me af hoe je weet dat hij dominant is.
Zijn er bepaalde gedragskenmerken waaraan je dit hebt kunnen zien?
Ivana
11 jaar geleden
Eempje, vastgeroeste opmerkingen van mensen die de klok horen luiden en echt niet weten waar de klepel hangt.... Ze brengen je allemaal op een dwaalspoor. Een dominante hond draait echt zijn kop niet weg. Lees 'kalmerende signalen' van Turid Rugaas en je weet veel meer over lichaamssignalen bij de hond. Men zegt, men zegt....je moet proberen te achterhalen wat de hond zegt, dan pas wordt het probleem (met hulp) opgelost.
Succes.
Ivana
11 jaar geleden
Op zich is het hebben van een dominante hond geen bezwaar. Je moet dan echter wel steviger in je schoenen staan. Je moet er altijd overheen in karaktersterkte, niet in schreeuwen dus.
Bovendien moet je veel meer over honden weten dan bij een volgzame hond die zich van nature onderwerpt.
Het advies van een hondentrainer kan zeer beperkt zijn, zelfs als hij bij Martin Gaus op cursus is geweest. Een hondenTHERAPEUT heeft heel wat meer bagage voor probleemhonden dan een simpele trainer.
Inderdaad wordt de hulp niet vergoed, maar je moet nog ongeveer twaalf jaar met deze hond optrekken, dus zal je even de portemonnaie moeten trekken. Het advies van een goede therapeut ligt rond de 85 euro, inclusief nazorg en telefonische begeleiding. Als je hond voor een wond naar de dierenarts moet kost het méér, dus dit moet op te brengen zijn.
Nienke Endenburg van de gedragskliniek is wel erg goed, landelijk bekend ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet ook nog wel een goede,maar het ligt er aan waar je in NL woont want zij doet het alleen maar rondom haar eigen omgeving. Ik las dat hij speelt met andere honden,is er nog niets gebeurd,hoe reageren andere honden op hem?
Ivana
11 jaar geleden
Dit is echt te complex voor GV. Als hij goed reageert op andere, stabiele honden, dan is het bijna zeker dat er iets in jullie houding niet klopt. Een hond weerspiegeld het gedrag van de baas. Ga alsjeblieft hulp halen bij een goede therapeut.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk Ivana. Eempje,
Ga eens googlen of er iets in jouw buurt zit,zo had ik ook iemand in mijn omgeving gevonden die maar 12 euro per les rekende,maar dan waren we wel één op één bezig voor een aantal uur.
Ivana
11 jaar geleden
Eempje, aan gewone lessen bij een hondentrainer heb je echt niets. Je hebt een therapeut nodig. Die is geschoold in honden met PROBLEMEN. Dat is heel wat anders dan gewone lessen voor een normale opgroeiende hond.
Ook een hond die kwispelt is niet altijd te vertrouwen want hier zit ook verschil in.

Je hebt je hond twee jaar en sinds een half jaar gromt en haalt hij uit.
Ik vermoed dat je hond wil proberen om de leiding over te nemen,sta dit niet toe door hem op zijn plaats te zetten als laagste in rang.

Voordat hij gromt zal er iets aan zijn gedrag te zien zijn zoals zijn houding of blik in de ogen,op dat moment moet je al ingrijpen door bijvoorbeeld te zeggen:nee of héé en zorg dat hij achteruit gaat en jou de ruimte geeft.

Nog beter is het als je elke werkdag van 19.00 tot 20.00 op NGC kijkt,hierin zie je heel vaak dit soort gedrag voorbij komen en kun je leren hoe je moet ingrijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grommen kan ook een uiting van plezier zijn.
Ik heb een rottweiler, die gromt als hij het naar zijn zin heeft. Erg griezelig in het begin.

Staartkwispelen kan ook een teken van dominantie zijn.

Het uithalen kan ook een vraag om aandacht zijn (diezelfde rottweiler "bijt" als hij wil dat je hem aait)

Want als hij gromt uit verzet (met dominant gekwispel) zal je hem duidelijk moeten laten weten wie de baas is. Je zinnetje " hij luistert goed, maar soms in zijn eigen tempo" wijst daar ook op: als hij luistert in zijn eigen tempo, is HIJ dus degene die bepaalt! Niet jij.

Als hij gromt om je aandacht te trekken, om je uit te dagen voor een spelletje, dan moet je hem "voor" zijn. Negeer zijn grommen, maar probeer hem uit te dagen voor hee spelletje, nog voordat hij kan gaan grommen.

Dan ben JIj weer degene die bepaalt wat er gebeurt, en niet hij.

Is er bij jullie in de buurt niet een honden-gedrags trainer?
Vaak kan je die wel via een hondenclub vinden. Die kan je helpen het gedrag juist te interpreteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je hem recht zetten, Eempje.
Je kent je hond zelf het beste. En als jij ziet / hoort dat het geen "uitnodiging" is, maar agressie, dan moet je daar op reageren. Negeer het grommen als het niet te grof is.Net alsof hij er niet is.
- geen oogcontact
- loop 'door hem heen" als hij in de weg staat
- en bij bijten / pakken moet jehem straffen. Beloon hem wel elke keer, als hij NORMAAL doet.
= ONDERDANIG.
Ik heb het met hoofdletters, omdat ik niet kan dik-drukken. En zoek een andere hondengedrags-mens. Er zijn er genoeg.
Als deze niet weet wat hij moet doen, is het geen goeie.