Muskusschildpad met belletjes uit zijn neus wat betekend dat?

Sinds kort heb ik een kleine muskusschildpad erbij. De grote muskusschildpad kreeg belletjes en een soort slijm uit zijn neus omdat ik hem bij het kleintje had gezet. Weet iemand wat dit betekend?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Amadea
11 jaar geleden
Misschien was hij gewoon ontroerd?!

Antwoorden (2)

Mogelijk een gevolg van vitamine tekort.
Te kort aan direct zonlicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geef hem elke dag vitamines bij zijn voeding en ik heb een lamp in mijn aquarium. Hij heeft dit nog nooit echt eerder gedaan. Alleen soms als ik hem op pak of gister bij de kleine muskus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het duidt op een longaandoening, heb je wel de juiste lamp?
Mogelijk was het diertje al ziek toen je hem kocht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Brigitte, ha, ha, dank voor je eerlijkheid en nou ja, een puntje......
Wel een mooie link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het weer rechtgezet met een dikke + {^_^}
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel wiccaatje.
dat is een verkoudheid (of erger een longontsteking :S).

Vermoedelijk veroorzaakt omdat het water warmer is dan de lucht erboven. Omdat een schildpad koudbloedig is nemen zij de temperatuur van het water aan. Is de lucht boven het water kouder dan ademen zij dus erg koude lucht in. Zorg er altijd voor dat de lucht boven het water warmer is dan de temperatuur van het water.

Als je meerdere schildpadden hebt hou dit exemplaar dan zeker apart!

Verhoog de luchttemperatuur tot 29 à 30 °C. Indien geen spoedige beterschap: zo snel mogelijk een reptielenarts raadplegen!