Gisteren in tuin gewerkt en katten (7.5 maand) mee naar buiten gehad. 1 kater moest vaak plassen. Wat kan dit zijn? (toelichting)

Gisteren lekker de katten mee naar buiten gehad (ze mogen maar durven nog niet uit de tuin) 1 van de katertjes heeft op wel 15 plekken geplast binnen vrij korte tijd (enkele uurtjes)

Vandaag ging hij ineens in de hoek van de kamer zitten en heeft 1 druppeltje urine laten "gaan"

Waar kan dit mee te maken hebben?

Toegevoegd na 2 dagen:
Bij de DA geweest (maandag al) en inderdaad een blaasontsteking. Injectie met antibiotica en 1 tegen de pijn. Kat heeft een kuurtje van 5 dagen met pijnbestrijding.

Bedankt voor alle adviezen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lijkt blaasontsteking. probeer een plasje op te vangen en ga naar je dierenarts. kan ook nog gruis zijn,vooral bij katers
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dacht ik ook al. Maar een tijd terug deed deze kater het in huis, toen urine opgevangen en naar DA geweest. Het was niks lichamelijks. Kan het dan nu (2 maand later) wel zo zijn?
Rieneke1
12 jaar geleden
ja dat kan.
Rieneke1
12 jaar geleden
ok, de pijnbestrijder is tevens ontstekingsremmer, dat zou afdoende moeten zijn.
beterschap voor je katje!

Het beste antwoord

dat lijkt verdacht veel op blaasontsteking, mogelijk met gruis.
hou je katje goed in de gaten; gruis komt relatief gezien vaak voor bij jonge katers.
als er eventueel een gruisje in de urinebuis vast komt te zitten, kan je katje verstopt raken; een levensbedreigende situatie.
vang een plasje op en breng dat zo vers mogelijk naar de dierenarts.
lukt dat niet, ga dan even met je kat naar de dierenarts, dan kan er wat urine voor onderzoek aangeprikt worden.
succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had al voor het plaatsen van dit bericht besloten om morgen de Da te bezoeken :) urine opvangen wil niet (echt al geprobeerd) Aanprikken. hm ik ga het de da voorstellen. Bedankt Rieneke! Trouwens, volgens mij mag ik jou (nog) feliciteren! Wat een wondertje :)
Rieneke1
12 jaar geleden
bedankt voor de felicitatie!
we plakken er gewoon nog een zomertje achteraan :) dat aanprikken klinkt heftiger dan het is hoor.
vorige maand is het nog gedaan bij een van mijn katers, en hij had er niet eens erg in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De plas kun je opvangen door een lege bak met wat knipsels van een plastic zak erin en je kat dan een nacht in een aparte kamer of badkamer zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Rieneke! Ik lees je reactie over de metacam pas vandaag (te laat) Maar het gaat alweer de goede kant op, zonder metacam (denk ik) De tabletten zijn ketofen, geen idee wat dat is, even opzoeken haha.

Andere antwoorden (1)

Wat ook kan zijn is dat de kater zijn territorium aan het afbakenen is.
De oude geurtjes zijn weg door het werken in de tuin en dat wil de kat niet. Dus sproeien, of zoal bij u/ jou, plassen. ZIJN geur, op ZIJN terrein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht, maar nu niet lijkt me. Ik heb geteld. 37x binnen 2 uur. En steeds op dezelfde plekjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kan het idd niets anders als een blaas ontsteking zijn.
Rieneke1
12 jaar geleden
ocharm niels, ga morgen maar rap naar de da.
zorg dat je katje niet alleen ab krijgt, maar ook metacam.
maar 5% van de blaasontstekingen bij katten is baterieel.
en wees waaks op verstopping.
laat je nog even weten hoe of wat?