Kan je zelf konijnenvoer 'maken'?

Ik geef mijn konijnen gewoon voer uit de dierenwinkel, maar je weet nooit zeker of dat nou echt goed is. Kan je daarom ook zelf voer 'maken', bijvoorbeeld door bepaalde zaden en noten te mengen met groente?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Zelf gemengd en zuiver konijnenvoer.

Mede omdat mijn eerste konijn en pater familias in het verleden last had van doorgroeiende kiezen, ben ik zelf een voer gaan mengen. Voor die tijd kreeg hij biks van Kenner, en had hij vaak last van darmproblemen (mede door die tanden). Toen ik eens een rapportage zag over wat in biks zitten kan, (ijzervijlsel, swill, verfresten en meer zooi was erin aangetroffen) ben ik zelf voer gaan mengen. Met een inhoudstoffentabel in de hand en in overleg met mijn dierenarts ben ik toen op het volgende gekomen:

Hennepzaad en lijnzaad in gelijke delen mengen.
Dan gelijke delen havervlokken of gewalste haver, gemengd graan (kippenvoer), gemengde zaden (tortelduivenvoer) mengen, en dan een half deel van het hennep/lijnzaadmengsel daar weer door.

Dus bijvoorbeeld:
1 kilo havervlokken, 1 kilo kippenvoer, 1 kilo duivenvoer, en dan 250 gram lijnzaad en 250 gram hennepzaad.

Voor een konijn van ca 1800 gram is een eetlepel per dag voldoende in de zomer, twee lepels als ze in de winter buiten zitten. Verder hooi a volonte en iedere dag wat groen (wat ik net heb, meestal iedere dag wat appel en de groente van het moment, voor zover die voor konijnen geschikt is). In de ruitijd voeg ik wat extra lijnzaad toe, dan hebben ze ook geen last van haarballen.

Nooit meer problemen met de kiezen gehad, en Toulouse is ondertussen 9, zijn vriendinnetje Brandy 8, Whiskey 6 en zijn vriendinnetje Elsa 3.

Ook mijn huidige dierenarts vindt het een ontzettend goede voercombinatie en heeft mijn konijnen ondanks hun leeftijd in topconditie bevonden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wil je zelf pellets gaan persen, dat kan met een machine: (ze zijn er goedkoper)
http://www.pelletpers.nl/product/pelletpers-pp120-3kw-220v/
of met de hand.

Anders vers voer, kijk wat ze in de natuur zouden eten:
Gras, zaden, kruiden, groente.
Noten heb ik ze nog nooit uit een boom zien halen. ;-) Die zijn voor eekhoorns.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ikzelf zou het niet doen! Misschien gaat het konijn dan dood!
Je kunt zelf wel wat eten samenstellen, bijvoorbeeld: oud brood, groente en wat fruit, je kunt er zelf ook nog wat zaden indoen en kruiden is mij aangeraden niet te geven.

Toegevoegd na 58 seconden:
Let op! Je moet natuurlijk niet te veel fruit of groente geven, dat is weer heel slecht voor je konijn, een konijn heeft ook niet heel veel voer nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb zelf ook de omschreven mix gemaakt en een aantal maanden aan mijn konijn Elsa gegeven. Ik heb een keer meer hennepzaad erbij gemengd omdat andere zaden opraakten en daar werd ze apathisch van en ben ik gelijk mee gestopt. Later las ik ook op internet dat het de paardrift opwekt bij verschillende dieren. Ze rent ook erg veel rondjes om je benen en knort daarbij. Ik ga nu een mengsel maken helemaal zonder hennepzaadjes. Omdat Elsa alleen is en een voedster word ze knorrig en bijt snel omdat ze niet gedekt wordt. Ik denk dat dit mede wordt versterkt door het hennepzaad.