Waarom geeft mijn kat alleen kopjes aan mij en mijn schoenen/sloffen en niet bij mijn man?

Mijn kat stopt ook regelmatig zijn kop in mijn schoenen/sloffen en vecht er dan mee.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geeft u hem altijd eten en bent u vaker thuis dan u man?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn man heeft zeer onregelmatige diensten en is vaak meerdere dagen achter elkaar vrij, terwijl ik 6 dagen in de week werk. We geven allebei de kat eten, maar de kat geeft mij koppies en mijn schoenen en sloffen...komt ook altijd tegen mij aan of op mij liggen en dat doet hij ook niet bij mijn man. Als ik naar buiten ga, gaat wil de kat ook naar buiten en staat mij op te wachten als ik thuis kom, om dan ook pas naar binnen te gaan. Als mijn man hem roept blijft hij hem alleen dom aankijken en ik hoef maar een geluidje te maken en hij komt aanrennen. Ik vind het natuurlijk niet erg dat mijn kat zo doet, maar vind het wel een beetje vreemd. Het lijkt soms wel of hij mijn man ontloopt.

Het beste antwoord

waarom geeft een kat eigenlijk kopjes?
aan de zijkanten van de kop zitten klieren die feromonen produceren.
door een mens of object een kopje te geven, geeft de kat die feromonen af, die hem een veilig thuis gevoel bezorgen.
tevens neemt de kat wat van de geur van de ander over, om zo een bekende groepsgeur te creeeren.
ik vermoed dat je veel vaker thuis bent dan je man, en voor de kat meer bij de groep behoort.
een erg onzekere kat zou je man dan ook kopjes geven, om hem als het ware in te lijven bij de groep, maar het lijkt er op dat je kat daar geen behoefte aan heeft.

wat daarnaast ook een rol kan spelen, is dat je kat simpelweg vindt dat jij lekkerder ruikt.

sloffen zijn bij veel katten geliefd, door de sterke geur die ze afgeven, en die voor katten blijkbaar heel aantrekkelijk is.
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Katten zijn over het algemeen zó slim, ze weten van wie ze het eten krijgen. Misschien verandert er niets als uw man voortaan het eten gaat geven, ze zijn kieskeurig in wie ze 'aardig' vinden. Het kan zijn dat uw sloffen lekker ruiken, hoewel de liefde van de kat werkelijk door de maag gaat en b.v. een slechte adem niet uitmaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik ook als bij de reacties heb gezet, het lijkt soms wel of de kat mijn man ontloopt. Terwijl hij de kat ook eten geeft. De kat komt niet bij hem op schoot zitten en luistert ook niet als hij de kat roept. Bij mij zit hij altijd op schoot of hangt over mij heen en hij luistert wel naar mij.....best vreemd.
Katten hebben soms voorkeuren voor bepaalde personen. Eén kat hier wil mijn vriendin, de andere wil mij.
Er is nog een derde die nooit contact zoekt met een van ons.