Zou zo'n "slaapzak" als op de afdeling ook geschikt zijn voor een konijn?

Tot nu toe heeft mijn konijn naast wat speelgoed vaak een handdoek in zijn hok liggen om mee te spelen, in te rollen en aan te bijten e.d.

Nu het kouder wordt, wil ik hem toch een iets warmer ding in het hok geven. Nu kwam ik gisteren onderstaand "slaapzakje" tegen in een reclamefolder.

Zou dit ook geschikt zijn voor konijnen?

Toegevoegd na 3 minuten:
* Afdeling moet uiteraard Afbeelding zijn.*

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ja dat is mogelijk. Je hebt ook slaapzakken speciaal voor konijnen. Maar ze lijken er veel op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk ding, het feit dat de opening open blijft staan is eigenlijk wel zo makkelijk, of dat met het ding in mijn voorbeeld ook zo is, dat betwijfel ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook als ik hem zie. Het lijkt me voor een konijn veiliger als hij open blijft staan. Ze zijn niet zo flexibel en behendig als een kat.

Andere antwoorden (4)

Ja, waarom niet, je weet niet of het konijn het bevalt, maar schadelijk zal het niet zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen idee of het geschikt is, maar konijnen hebben het in ieder geval niet nodig. Ons konijn is altijd buiten, zomer en winter. Een aantal jaren terug ook bij min 15 was ze 'gewoon' buiten zonder slaapzak.

Het belangrijkste, heb ik toen van de dierenartsassistente begrepen, is dat je het nachthok niet steeds schoonmaakt. Er moet naast een laagje zaagsel idioot veel stro in (niet te verwarren met hooi) en de reden dat het niet te veel moet worden schoongemaakt is dat konijnen hun vacht gebruiken om hun 'nest' warm te maken. Door holletjes te maken (daar zijn ze uren druk mee in de winter) van stro en vacht maken ze het ideale plekje om warm te blijven. De beste isolatie is luchtisolatie en tussen de stro zit veel lucht waardoor de eigen lichaamswarmte goed binnen het nestje blijft. Bij een slaapzakje zal dit minder goed werken verwacht ik, maar misschien dat je dit aanvullend wel kunt kopen en kijken of je konijn er wat mee doet.

Bij extreme kou kun je het hok wel isoleren met karton tegen de buitenwanden (wel af en toe vervangen ivm het knagen) en 's-nachts hingen we een deken over het hele hok. Water moet ook steeds ververst worden anders gaan ze sneeuw of ijs eten en ze koelen daar te snel van af.

Succes van de winter met je konijn in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb jaren konijnen gehad, dus ik weet dat ze van nature goed geisoleerd zijn, maar dit is nogal een speels beestje. Hij krijg ontzettend veel stro, maar een nestje maken doet hij niet, hij heeft een houten huisje in zijn hok staan waar hij altijd in duikt en ik ben dus inderdaad bang dat dat te koud wordt, vandaar dit slaapzakjes idee. Verder zit er 's nachts een doek voor en als de timmerman klaar is met het nieuwe "hufterproof" hok, dan komt er ook weer plexiglas voor de tralies (nu kan dat niet omdat alles weggevreten is door het monstertje).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok sorry, wist niet dat je al een ervaren konijnenhouder was. tja, zo te zien doe je alles wat nodig is. onze nieuwste aanwinst deed aanvankelijk ook niet veel. sterker nog, alle bergen stro die we in het nachthok propten werden vakkundig naar buiten gewerkt. ook toen het kouder werd, 5 graden boven nul in de nacht. Pas toen de nachttemperatuur rond en onder het vriespunt kwam begon ze stro terug te slepen of liet ze stro in het nachthok liggen. Toen het nog kouder werd ging ze hele nestjes bouwen, maar toen was het echt al hartje winter. ik gok er op dat, als je konijn het koud genoeg krijgt en de noodzaak groot genoeg is, dat het holletje bouwen vanzelf komt. wel leuk hoor, zo'n leuke speels konijntje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, 't is een leuk dier, af en toe net een puppy: hij likt. En toen hij zomers op het terras liep, liep die gewoon mee als één van ons naar binnen ging.
Ivana
12 jaar geleden
Alknobe, natuurlijk moet het hok gewoon regelmatig worden schoongemaakt. De meeste konijnen plassen in een hoekje. Dan maak je dus alleen het hoekje iedere tweede dag schoon en laat je het stro in de rest van het hok ongemoeid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ivana: bij mij gaat het nog lekkerder, ik heb zo'n hoektoilet en in ieder geval al zijn urine doet mijn beestje daar netjes in.
Qua keuteltjes poept hij af en toe wel eens naast de pot. Hoektoilet twee keer per dag schoonmaken: Beestje blij, baasje blij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ivana: als het goed is bevuilen ze hun nest niet. bij ons poepen de konijnen dan ook altijd buiten het nachthok. dat wordt natuurlijk wel schoongemaakt, maar als het nachthok schoon is, dan is er geen reden het al te vaak schoon te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, als het konijn goed gezond is, dan bevuilt hij zijn eigen nest niet.
Mijn vorige beestje was echter een konijntje dat regelmatig, vooral op latere leeftijd, diarree had.
We zijn verschillende malen naar de dierenarts geweest, maar die kon niet verklaren waarom mijn beesje vaak aan de diarree was.
Probleem was wel dat hij in die perioden door het hele hok heen poepte (en dan leek het haast alsof hij zich ervoor schaamde, omdat hij als hij aan de diarree was, altijd bovenop de smeerboel ging zitten, alsof hij het niet wilde laten zien). In de "ziekte-periodes" was regelmatig schoonmaken absoluut een must.
In principe wel, echter moet je niet vergeten dat konijnen knaagdieren zijn. Mocht je konijn dit slaapzakje gaan kapotknauwen en op gaan eten, sta ik niet in voor de gevolgen. Ik weet niet waar het van gemaakt is, maar echt gezond kan het niet zijn.

Er zijn echter veel meer manieren om je konijn warm te houden/te helpen tegen de koude winter.

Hieronder heb ik wat nuttige tips gevonden.

Als het in de winter kouder is dan -10 dan is het echt koud voor konijnen. Hoewel buitenkonijnen als het goed is een wintervachtje ontwikkelen zijn er toch een aantal dingen die je kunt doen om het voor je konijn wat aangenamer te maken.
- Zorg er voor dat er geen wind of tocht in het hok kan komen.
- Geef je konijn extra veel stro. Stro houd namelijk goed warmte vast. Het geeft niets als je bijna het hele konijnenhok volstopt met stro, het konijn zal er een lekker warm holletje in maken.
- Eventueel kun je je konijn wat extra hoolhydraten geven, wat extra energie, door hem elke dag een klein stukje gedroogd bruin brood te voeren. Het is verder niet nodig om meer voer te geven in de winter.
- Hang oude dekens/lappen over het hok heen (zorg er wel voor dat er nog ventilatie is en frisse lucht voor het konijn).
- Indien mogelijk verhuis je het konijn als het echt koud is naar een schuur of bijkeuken, waar het net iets minder koud is dan buiten. Het mag echter geen grote overgang van temperatuur zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb jaren konijnen gehad, dus ik weet dat ze van nature goed geisoleerd zijn, maar dit is nogal een speels beestje. Hij krijg ontzettend veel stro, maar een nestje maken doet hij niet, hij heeft een houten huisje in zijn hok staan waar hij altijd in duikt en ik ben dus inderdaad bang dat dat te koud wordt, vandaar dit slaapzakjes idee. Verder zit er ‘s nachts een doek voor en als de timmerman klaar is met het nieuwe "hufterproof" hok, dan komt er ook weer plexiglas voor de tralies (nu kan dat niet omdat alles weggevreten is door het monstertje).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja, nog even voor je algemene ontwikkeling: Een konijn is GEEN knaagdier. Voor meer info:
http://ibi.bibliotheek.nl/opgelostevragen/vid/332/is_een_konijn_een_knaagdier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, onze dierenarts zegt altijd: een konijn is geen rat, maar een konijn is een paard! dus stro en hooi en de rest is franje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@C4th: Dat heb ik, en als ik internet mag geloven VELE andere, altijd gedacht. Bedankt dat je me dit even vertelt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent niet de enige.
Ik weet het ook pas sinds ik hier zit.
Dat zal ook wel aan de inhoud van het zakje liggen. Een konijn heet niet voor niets een knaagdier en als ie de zak kapot knaagt, kan er wel een wat uitkomen, dat hem/haar niet goed bekomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even een kleine correctie: een konijn is GEEN knaagdier, maar die van mij dan helaas weer wel...
Vernielzuchtig terroristje :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal ik dan toch iets spiritueels hebben, dat ik dat wist van jouw konijn?
Maar de rest van mijn antwoord blijft geldig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je toch zo spiritueel bezig bent, kun je hem dan niet vragen of hij, als het nieuwe hok klaar is, zo vriendelijk wil zijn om het nieuwe hok NIET op te eten... dan wordt het makkelijker het hok 's winters te isoleren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het mijn konijn was, zou ik mezelf isoleren met ( de vacht van ) het konijn.
Het begint trouwens toch tegen de Kerst te lopen, scheelt je een slaapzak & een hok.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moolkeesje, zet je alumnihoedje maar vast op, want er gaan enkele dondergedachten jouw kant op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg zo het idee, dat mijn suggestie niet in goede aarde valt.
Aangezien ik bijna geen emplooi voor dat alu hoedje had, heb ik hem vorige week op marktplaats gezet.
Ene X...x had er wel interesse in,dus ben ik hem nu kwijt. Wel heb ik in de schuur nog een oude alu pan liggen, zou die ook volstaan?
Je liefde voor die, ik citeer: Vernielzuchtig terroristje ,moet toch wel erg ver gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens naar de foto bij deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/site-internet-bijgehouden-gebieden-nederland.215585 Iets dat zo lief kijkt kan toch nooit heel erg slecht zijn?