Verlichting terrarium uit, andere lichten aan?

Nu is mijn vraag als volgt. Als het licht van mijn terrarium uitgaat na 12 uur gebrand te hebben, kan het dan kwaad om het licht van de tv wel op de terrarium te laten vallen. De terrarium staat op mijn kamer en nu kijk ik wel eens tv rond een uur of 11, 12. Schaadt het de beesten als ik dit licht aan laat na de normale tijdlicht van de terrarium?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Eindelijk een leuke en goede vraag waar ik is even voor gaan zitten.

De vraag die je stelt is goed! Mijn complimenten!
Zelf heb ik jaren lang reptielen gehad en gebestudeerd (pure hobby). Ik weet niet wat voor soort je precies hebt, maakt ook weinig uit verder. Het doel van terrarium licht is eigenlijk warmte! Ze zorgen dat het terrarium op de juiste temp is voor je dieren.
Het licht zal de dieren weinig doen. Sterker nog eigenlijk is het onnodig om licht erbij te plaatsen. Het gaat dus puur om de warmte. Op het moment dat het licht uitgaat daalt de temperatuur in het terrarium langZaam. Je dier wordt koeler en dit is voor je dier het teken om te slapen. Puur om energie te besparen zodat hij niet onderkoelt raakt.
Het licht van de tv zal geen enkel effect hebben op het bioritme van een reptiel. Tenzij je terra boven je tv staat zodat de warmte van de tv omhoog gaat en dat je terra verwarmt. Dan is het een ander verhaal!

Het antwoord is dus nee, het heeft geen effect op je dier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Veel dieren hebben een dag en nacht rytme, dat je beter niet kan verstoren.
Dus zou ik er wat voor hangen om het licht van je T.V. tegen te houden en het licht van het terrarium uit laten.
Zelf vermoed ik, dat het geen kwaad kan, ik winkels waar dit soort dieren te koop is, hebben ook in de avond wel eens licht aan, koopavond b.v.
Ook is het nu sávonds erg lang licht ( daglicht) in het land van herkomst is dat zomer en winter vrijwel gelijk al naar gelang van de herkomst van je dieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
je nieuwe avatar staart mij wel heel erg aan hoor..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, ha ik kan niet anders, zal eens een zonnebril zoeken.