Myn katten doen hun behoefte bijna altijd naast de kattenbak vanplaats in, Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen zodat ze er wel ingaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn het Siamese katten?

Het beste antwoord

Sommige katten wensen alleen een bak met 'kap', zo'n overdekte dus, sommige willen dat juist liever niet.
Experimenteer met de kap erop en eraf, zorg dat de bak goed schoon is (als ik de bak met chloor schoonmaak duikt mijn ene kat er direct op, al is ze net geweest), gebruik eens andere korrels (mijn ene kattenbakkat wilde absoluut niet meer op de bak toen ik eens een andere type korrels had gekocht), verplaats de bak, leg een krant op de plek waar ze hun behoefte doen en leg die krant in de loop der dagen steeds meer IN de bak (uiteraard wel steeds een schone krant), zet de bak op de plek waar ze het nu doen...
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies wat ik ook dacht. Als aanvulling: bij een kap met een deurtje kan dat deurtje ook het probleem zijn. Veel katten houden er niet van om opgesloten te zijn in de geur van hun bak.

Andere antwoorden (9)

allereerst een plas opvangen van beide katten en inleveren, en als dat niet lukt met de katten naar de dierenarts.
het is van belang een medisch probleem, bijvoorbeeld met de blaas, uit te sluiten.

bedenk verder dat de ideale situatie is : net zoveel bakken als dat je katten hebt, plus een.
dus twee katten, drie bakken.
deze bakken moeten ver uiteen staan, en op rustige plekken.
Rieneke1
13 jaar geleden
andere kattebakkorrels, bak goed schoon houden en de bak op de plaats zetten waar ze hnu behoefte doen. 2e bak erbij, vaak willen katten niet naar de bak waar een ander de behoefte heeft gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je op de begane grond woont, maar bij mij hielp het om een kattenluik te maken. Ik deed de kattenbak de deur uit en de katten gingen in no time naar buiten om hun behoefte te doen. Minderleuk voor de buurt, maar voor mij perfect. Geen kattenluchtjes meer, nooit meer de bak schoonmaken en nooit meer kattengrit hoeven kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beetje experimenteren met de plek van de bak en met de vulling. En de bak goed schoon houden. Sommige katten zijn uitermate kieskeurig.
Voor de vulling zou je eens kunnen vragen bij andere kattenhouders of je wat mag lenen, om te proberen. Anders heb je elke keer een hele zak die ze misschien niet wensen te gebruiken.
(ik zag pas dat er een kattentijdschrift is dat Majesteit heet, waar zou die naam toch vandaan komen???)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hun eten staat toch niet vlak naast de kattenbak he?! In dat geval is het zeker opgelost met het eten en de kattebak van mekaar te verwijderen, liefst in een andere kamer of op zijn minst enkele meters uit elkaar.
Als het dat niet is, en de tips van de vorige posters helpt niet, dan kan je nog altijd speciale druppels gaan halen bij de dierenspeciaalzaak om in de kattebak te doen.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens andere korrels/grit. Sommige vinden gewoon grit te grof, andere vinden juist het hele fijne klontergrit vervelend. Ik heb 3 katten. 1 wil absoluut niet op de bak en gaat bij regen, sneeuw of welk weer dan ook naar buiten. 1 gaat alleen op de bak met grof grit, die in de douche staat (handig als ze er toch iets naast doet, ging vroeger overal in huis zitten toen ik haar net uit het asiel had opgehaald. De douche was een favoriet plekje, maar nu ik de bak daar heb neergezet doet ze niets meer in de rest van het huis, alleen buiten of op de bak).
nr 3 maakt het allemaal niets uit. Welke bak, welk grit, bak of buiten, als het maar 'redelijk' schoon is. En redelijk is in dit geval, 's avonds even eventuele drolletjes eruit en 's winters minstens om de dag helemaal vers grit/houtkorrels en zomers blijft de bak soms weken staan zonder gebruikt te worden. Ik kijk elke avond even of hij echt niet gebruikt is, want dat gebeurd natuurlijk altijd als je er net geen tijd voor hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst en vooral moet je ervoor zorgen dat de kattenbak proper blijft! Ik gebruik kattenzand van 'spinner' voor mijn poes en als hij plasjes doet kunnen we dat gemakkelijk opscheppen omdat het zand dan aan elkaar plakt, maar je moet ook af en toe de kattenbak volledig uitkuisen natuurlijk hé.. Maar als dat niet de reden is waarom de kat naast de kattenbak zijn behoefte doet, zou ik er toch maar mee naar de dierenarts gaan, hoor, want dan is het een medisch probleem. Probeer zijn stoelgang ook in't oog te houden. Plast hij normaal, is er bloed bij, heeft hij diaree, kan hij helemaal niet plassen,.. dan is er wel een dierenarts nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kattenbak goed schoonmaken met bleek/chloor
ander kattenbakvulling
urine proberen te vangen en naar DA
geen eten ernaast
kat als je hem/haar betrapt op kattenbak zetten
Nooit neus erdoor halen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb een langharige Pers die ook zo nu en dan een "foutje" maakt, meestal als ze te weinig aandacht krijgt......
verder sluit ik mij bij de vorige posters aan.....