Hoe kan ik twee harde schijven samenvoegen?

Mijn vraag bestaat eigenlijk uit drie delen. Ik dacht altijd dat ik geen digibeet was, maar loop nu toch tegen iets aan.

Ik heb al bijna 10 jaar dezelfde externe harde schijf, hier staan veel foto’s en video’s op die ik altijd van een windows computer (iphone/dropbox etc) afhaalde, en is dus ook zo ingesteld. Toen ben ik overgeschakeld naar een macbook, en sloot hierop ook mijn iPhone en SD kaart aan, om die vervolgens naar mijn externe harde schijf te willen slepen, maar dat lukte natuurlijk niet. Nu heb ik 1.5 jaar lang mijn MacBook volgegooid met allemaal foto’s (en deze nooit naar de iCloud gestuurd) en het laatste halfjaar wel met mijn iPhone alles verbonden met de iCloud. Nu zijn alle foto’s van mijn leven dus verbonden over drie verschillende plekken.

1. Mijn externe harde schijf (2010-2018)
2. Mijn MacBook (2018-2019)
3. Mijn iPhone, waarvan alles op iCloud (2019 - nu)

Nu zou ik graag alles op mijn eerste harde schijf willen zetten, of in ieder geval alles samen. (Omdat mijn MacBook overvol is, en ik het zonde vind om zoveel voor iCloud te betalen) Maar ik weet niet zo goed hoe ik het aan moet pakken.

Veel te lang verhaal, maar in conclusie: hoe voeg ik opslaglocaties samen.
Wie heeft de gouden tip?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.5K
TurfGraver
3 jaar geleden
"Toen ben ik overgeschakeld naar een macbook.."
Toen ben ik opgehouden te lezen. :x
Utrecht
3 jaar geleden
Kan je niet beter een nieuwe -extra- externe harde schijf kopen?
Ten eerste zal het lastig worden om zowel Windows als IOS te gebruiken op dezelfde schijf. Ten tweede loop je een risico met zo'n oude schijf. Kan wel eens kapot gaan en dan ben je alles kwijt.
Externe harde schijvven (2.5" van 1 of 2 TB) kosten niet zoveel meer.
paulus811
3 jaar geleden
Ik heb alle foto's op mijn Macbook gezet en deze vervolgens ingesteld om in de cloud te bewaren. Op je Macbook staan dan alleen nog Thumbnails, hele kleine bestandjes. Zodra je de foto opent, duurt het heel even om de foto op te halen. En zonde om zoveel voor de cloud te betalen? Kost 99 cent voor 50GB, ik heb 200GB voor 2,99 per maand, alles is relatief natuurlijk maar dat vind ik goed te overzien.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@utrecht "Ten eerste zal het lastig worden om zowel Windows als IOS te gebruiken op dezelfde schijf."
Dat valt reuze mee, exFAT wordt begrepen bij beide OS'en, en met Paragon NTFS kun je onder OSX prima Windows geformatteerde drives mounten en benaderen.

Antwoorden (3)

Hallo Lifeoflouka ik heb dit gevonden op een betrouwbare bron. Hoop dat dit iets goed is wat jij nodig hebt. Selecteer "Voeg Partitie Samen", kies welke partities je wilt samenvoegen en klik "OK". Stap 3. Druk op het vinkje en bevestig de wijziging om je partities samen te voegen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik neem aan dat de externe harddrive NTFS geformatteerd is, want dat verklaart dat je deze niet in op je macbook kunt aansluiten. Gebruik daarom een programma om NTFS te kunnen lezen, om zo alsnog je externe drive op de mac te gebruiken.
Een tweede optie is om de inhoud van de externe drive ergens te parkeren op een PC met voldoende ruimte, formatteer dan de drive op je macbook met partitioneer 'm met het exFAT filesysteem, en kopieer vervolgens vanaf de PC alles terug, nu heb je precies hetzelfde als optie één maar dan zonder gebruik van software/drivers, en kopieer vervolgens alle gewenste data vanaf je mac naar de externe disk, en doe dat ook voor iCloud via je mac naar de externe drive.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Komt neer op veel kopieeren en plakken. Laten we beginnen dat onderstaande niet kan (partities / opslaglocaties samenvoegen). Dit is technisch compleet wat anders en niet toepasbaar voor jou situatie.

Ik zou zelf een computer nemen die de oorspronkelijke externe schijf ondersteunt (NTFS). Op die PC / laptop iTunes installeren zodat je de data van je iPhone kan uitlezen. iCloud voor Windows installeren en dan handmatig alles overzetten.

Eventueel je iCloud gebruiken als tussenstation om de data van je Macbook naar de Windows PC met externe schijf te krijgen.

https://www.icloud.com/

Moet eerlijk zeggen, ik heb geen Apple producten en vanwege dit soort dingen koop ik het nooit. Android ondersteund gewoon filesharing / drag en drop via verkenner dus heb je dit soort problemen niet. Ook herkent Android externe schijven en USB apparaten zonder problemen.