Wie weet goede gratis software waarmee ik een paar mensen op kantoor kan monitoren op internet gebruik?

Ik ben de administrator en we hebben een SBS 2003 server. Ik wil gewoon weten of ze prive websites bezoeken. Ik heb ze verteld dat het internet gebruik wordt gemonitoord (wordt het niet ik check de history). Heb een paar mensen erop aangesproken en nu is de history leeg. Dus ik wil iets van een spy of proxy die ik kan installeeren en waarmee ik dus een aantal (niet iedereen) werknemers kan monitoren (zien welke websites ze bezoeken).

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Software
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil je er wel op wijzen dat dit niet zomaar mag. Het checken van het internet is iets wat alleen de manager van de medewerkers mag opvragen en dan alleen onder voorwaarden. het (beperkt!) internetten onder werktijd is toegestaan hier is jurisprudentie over. Het zomaar nagaan wat iemand bekijkt zonder dat hier opdracht voor is gegeven of dat hier een op schrift gestelde procedure voor is is niet zomaar toegestaan. Ik zou het maar even goed nakijken voordat medewerkers kwaad willen.

Antwoorden (6)

Teamviewer :gratis voor particulieren (en nederlandstalig)
en super eenvoudig

Toegevoegd na 13 minuten:
Is wel een faire manier ,de teamleden weten dat ze worden nagetrokken.
Dus geen spy software met stealth truukjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij teamviewer moet de bekekene toch altijd handmatig (per sessie!) toestemming geven?? Dus dat gaat nooit werken. Want als je weet dat je sessie bekeken wordt, die je alleen legale zaken.
http://www.realvnc.com/ ook verkrijgbaar bij de betere torrent sites.

Toegevoegd na 2 dagen:
http://www2.smarttech.com/st/en-US/Products/SynchronEyes+Classroom+Management+Software/Whats+new.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeten ze jou óók niet in de gaten gaan houden? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gratis software, als 't ff kan, _niet_ van torrentsites plukken - maar van de site van de originele ontwikkelaar. Dit i.v.m. mogelijke rootkits die er in kunnen zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
VNC Enterprise Edition is niet gratis hoor.
OMG Tuurlijk zitten medewerkers prive op het internet, al zou het alleen maar zijn om ff hun mail te checken.
Stel gewoon beperkingen in dan kunnen ze alleen komen waar jij wilt. Anders ben je net een spy en niet de man die de medewerkers van dienst moet zijn als het systeem weer eens down is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is wel software voor maar waarschijnlijk kun je het gewoon als volgd aanpakken.
Je laat alle verkeer in een log opslaan. Dat zet je op een plek waar jij als admin rechten voor hebt en viola, je kunt alles nakijken. Aan de hand daarvan maak je een lijst met sites die worden geblocked.
Je kunt het zelfs nog omdraaien door een lijst van sites te maken die men mag bezoeken. Bij het aanklikken van een site die niet geoorloofd is krijgt de klikker dan keurig een melding die je zelf kunt maken.
Bijvoorbeeld :U bent niet gemachtigd deze site te bezoeken, neem voor informatie contact op met de beheerder.
Maar ook"He kap nou eens met die porno en ga aan je werk, blote vrouwen kijken doe je thuis maar.
De rechten kun je per persoon of groep personen bepalen, dus afdeling inkoop kan op andere sites dan debiteuren administratie en als klap op de vuurpeil, zelfs de tijden kun je nog op deze manier instellen.
Maar het hangt er een beetje van af welk OS je hebt.
Bovenbeschrevene is bijvoorbeeld van toepassing op WIN NT 4 en Mcafee security suite (niet gratis).
Het voordeel van die aanpak is dat je ze niet meer kunt betrappen simpelweg omdat ze een overtredingen meer kunnen maken en naar jou moeten toekomen en zich verantwoorden, als dan e.e.a. in beleid is vastgelegd hoeft er geen onduidelijkheid of onenigheid meer te onstaan.
Dit verhoogd een goede en werkbare sfeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
UltraVNC
http://www.uvnc.com/

Voor zover ik weet is 't verplicht dat je gebruikers _duidelijk_ informeert op welke manier je ze bekijkt. Dus her en der A3-tjes met grote letters ophangen, en bijv. een voorbeeld geven van zo'n spionage-actie. En ik zou 't dan ook in de postvakjes leggen.

PS: ook nadat ze hun history hebben geleegd, kan je toch bekijken op welke sites ze geweest zijn. Microsoft houdt dat nl. doelbewust stiekum bij in index.dat bestanden.
http://www.pointstone.com/products/index.dat-Viewer/
Microsoft hecht zo veel waarde aan deze spionage, dat 't bestand niet te verwijderen is zonder speciale tools of in Veilige Modus. Geen werknemer die dat zal doen, tenzij ze admin.rechten hebben (iets wat je eigenlijk altijd moet zien te vermijden - echter veel applicaties kunnen onwerkbaar zijn als ze die rechten niet hebben, tenzij je heel veel tijd hebt om e.e.a. tot op de bodem uit te zoeken).

Verder zijn er trouwens ook programmaatjes die alles opnemen wat ze doen (waar ze op klikken, etc.). Er wordt dan een soort filmpje gemaakt, die je kunt afspelen/versnellen/vertragen/etc. En er zijn natuurlijk keyloggers.
Voor veel van dit software moet je _eerst_ (vóórdat je 't tracht te installeren) een uitzondering maken in de virusscanner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je wilt doen mag jij niet doen. Ik zou dit niet doen en eerst overleg met de directie hierover voeren. Indien je zelf de directie bent: pas op, want ook werknemers die op de computer van de baas surfen of e-mailen (al doen ze dat de hele dag) hebben privacy. Zorg dat je bepaalde websites uitsluit via je proxyserver of firewall als je surfen naar bepaalde sites wilt voorkomen. Ga niet speuren naar wat mensen allemaal lezen en bekijken want het bedrijf komt van een zeer koude kermis thuis.