Is er een verschil tussen :) en (: als emoticon met leestekens?

Is hier verschil tussen? En is het volgende !(: iets of heeft iemand dan per ongeluk het uitroepteken bij de zin eraan geplakt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Normaliter gebruik je :) of :D. (: is omgedraaid in mijn beleving.
Poet
7 jaar geleden
Waarschijnlijk is rechts de arabische versie

Antwoorden (2)

Het verschil is dat (: verkeerdom staat. We lezen van links naar rechts en we kijken van boven naar beneden. Dan krijg je eerst de ogen ( : ), dan de neus ( - ) en dan de mond ( ) ).

Dus:
blij :-) of :)
Niet blij:
:-( of :(

Toegevoegd na 1 minuut:
Ben benieuwd hoe emoticons worden weergegeven in talen die van rechts naar links worden gelezen :-)
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Weet u oom wat !(: in dit verband zou kunnen betekenen. Wellicht dubbel? Blauw oog en ook smiley in 1?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Typefout, moet staan weet u ook
Antoni
7 jaar geleden
@Computoon, op de Wikipedia-pagina van zo'n taal https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A1%D7%9E%D7%99%D7%99%D7%9C%D7%99 (Hebreeuws) staan de ogen van de smiley rechts en de mond links: (: en (-: maar ik weet niet of dat voor alle van dat soort talen geldt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En wat zou !(: kunnen zijn?
Antoni
7 jaar geleden
Dit https://he.wikipedia.org/wiki/סמיילי is overigens de correcte URL van de door mij genoemde website. סמיילי betekent smiley in het Hebreeuws.
Computoon
7 jaar geleden
En !(: is de smiley voor een blauw oog. Alhoewel er in dat geval weinig te 'smilen' is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah dank ik vermoedde dat al vandaar waarschijnlijk het treurmondje vanwege het blauwe oog
(: is blij :) is enge lach