Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijgen ze supersnel internet van het ene naar het andere continent?

Van Europa naar Amerika hebben ze vast geen cat5 netwerkkabeltje liggen. Hoe overbruggen ze de afstand zonder versterkers e.d. kabel over de bodem vd oceaan kan niet ivm vulkanische activiteit. Er gaat per seconde vast heel wat gigabytes heen en weer, dus dat moet een redelijke verbinding zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
909
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
cat5 doet 100 Megabit/s, een transatlantische glasvezel doet iets van 5 Terabit/s (5 miljoen keer sneller dus...).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5000 keer sneller bedoel je

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Volgens Wikipedia:

"Alle moderne onderzeese communicatiekabels die tegenwoordig worden gebruikt zijn op basis van moderne glasvezeltechnologie. Hoewel men nog steeds spreekt van telefoonkabels bestaat het grootste gedeelte van de gegevens die over deze kabels verstuurd wordt uit internetdata."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent me net voor. Klopt helemaal. Er liggen dikke kabels naar verschillende continenten. De backbones: http://networks.cs.ucdavis.edu/~zhuk/maps/alcatel_large.gif
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe zit dat dan met de vulkanische activiteit?
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt. En die kabels hebben wel degelijk versterkers. Om die te voeden, loopt er in elke glasvezelkabel ook een elektriciteitskabeltje dat de versterkers van stroom voorziet. En da's meteen een probleem: haaien detecteren hun prooien aan de hand van de elektrische velden die die prooien genereren. Een hongerige haai ziet een kabel wel eens aan voor een prooi, vanwege de stroom die door die kabel loopt. Kabels hebben dus een dikke wand om bestand te zijn tegen haaienbeten. Op http://bin.ilsemedia.nl/m/m1fys05wrfoq.jpg zie je een foto van een kabel die ze van de oceaanbodem omhoog hebben gehaald, en waar ze een haaientand in aantroffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke link Cryo, dat wist ik niet van de haaien. Ze pleuren die kabels dus gewoon over de zeebodem? Zijn die beveiligd dan?
Cryofiel
13 jaar geleden
De kabels worden afgerold vanaf speciale kabellegschepen. In de diepte worden ze gewoon neergelaten, natuurlijk wel met enige kennis van de onderzeese geologie. Maar in principe "hangen" ze gewoon over de transatlantische rug. Door een beetje speling te houden gaat dat wel goed. Bij visgronden (waar gevist wordt, bedoel ik) en dicht onder de kust wordt de kabel ingegraven. Hiervoor bestaan speciale kabelingraafduikrobots. De kabel ligt dan enkele decimeters onder de zeebodem, en is zo beschermd tegen sleepnetten en ander ongerief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk om te weten! Dank voor je toevoeging.
Satellieten spelen een grotere rol tegenwoordig maar Vergis je niet er liggen nog steeds erg veel kabels over de oceaan bodem en dat wordt constant geupgrade
Volgens mij liggen er al vrij lang glasvezel kabels tussen Europa en Amerika.
Ik vermoed dat die info niet zomaar te vinden is
veiligheid en terroristen e.d

Enkele jaren geleden was er ooit een een dikke storing tussen Europa en Afrika, in Spanje bij Gibraltar was er een kabel lek geraakt meende ik
dus ze zijn er wel degelijk.
(Lees meer...)
capthavoc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Glasvezelkabellek' = vreemde lichtsignalen vanuit de bodem van de Middelandse Zee ;-) Maar inderdaad liggen er veel kabels ja... +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Satalietverbinding is zeer marginaal. Een kapotte transatlantische kabel zou niet eens door satalieten opgevangen kunnen worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die info is onlangs uitgelekt via wikileaks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die info was ook al heel lang geen geheim meer.
Glasvezel, met lichtversterkers.

Toegevoegd na 38 seconden:
http://www.kennislink.nl/publicaties/informatie-overdragen-met-licht
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding