"RAM is een Engelstalige afkorting en staat voor 'Random Access Memory' of 'willekeurig toegankelijk geheugen'. RAM bestaat uit geheugencellen die aan of uit kunnen staan en dus één bit bevatten. Hoe een geheugencel werkt, zullen we verderop uitleggen. De geheugencellen worden in een siliciumplaatje geëtst en zijn onderling verbonden met hun buren.

CAS

Als je nu wil weten of de geheugencel op positie 'X' de waarde 0 of 1 bevat, dan zet je een welbepaalde elektrische lading op de verbinding voor kolom 4 (van links geteld). Daarmee selecteer je alle geheugencellen in kolom 4 en daartoe behoort ook cel X. Als je nu de aanwezige lading op rij 4 (van onder geteld) uitleest, krijg je de lading van de cel op rij 4 en kolom 4 en dat is dus cel X. Wil je zelf een waarde schrijven in cel X, dan zet je gewoon de gewenste lading op rij 4. De geselecteerde kolom 4 zorgt er dan voor dat cel X die waarde overneemt. Je ziet al dat je, door een rij en een kolom te kiezen, elke willekeurige geheugencel kunt lezen of beschrijven. Daarom heet het dan ook 'willekeurig toegankelijk geheugen'.
Het kolomadres of CAS (Column Address Strobe) en het rijadres of RAS (Row Address Strobe) vormen samen het adres van de geheugencel.
In ons voorbeeld zijn er maar acht rijen en acht kolommen en dus 64 geheugencellen ofwel 64 bits. In een pc zijn er dat veel meer. Daar moet je immers bijvoorbeeld 512 MiB geheugen adresseren en dat is 512 * 1024 * 1024 bytes * 8 bits = 4.294.967.296 bits. Een moderne pc werkt met een 64 bits breed geheugen en dat wordt door een geheugencontrollerchip omgezet in een rij- en kolomadres. Geheugencellen zitten in je pc in zogenaamde geheugenmodules. Daar bestaan verschillende systemen en verpakkingen voor en het exacte aantal geheugencellen in een module is daar dus afhankelijk van. De meest gebruikte verpakking van tegenwoordig heet DIMM (Dual Inline Memory Module) en die heeft 168 aansluitpennen met daarin onder meer het geheugenadres en de 64 bits voor de data. Overigens zal een geheugencontrollerchip nooit maar één bit uitlezen of schrijven: dat gaat altijd met alle 64 bits tegelijk, voornamelijk omdat dat efficiënter is."
rose
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het onthoudt gegevens, of wat dacht je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een pc geheugen is in feite een enorm aantal schakelaartjes op een plaatje of printje gesoldeerd. Om het naar een handzaam formaat terug te vertalen voor je: "hoe onthoudt de lichtschakelaar in mijn kamer dat het licht op uit staat"? Antwoord: van onthouden in mentale /geestelijke zin is geen sprake. De schakelaar staat zoals ie staat. Op aan danwel op uit. Zo ook die miljoenen schakelaartjes (chips) in je pc. Ze staan op 1 of op 0. In de ene stand laten ze wel stroom door en in de andere niet. Zo "weet"de pc wat ie doen moet.

Toegevoegd na 1 uur:
Een reaktie blijft uit dus ga ik er voorzichtig van uit dat het nog niet helemaal duidelijk is. Daartoe deze aanvulling:

De lichtschakelaar zet je in de gewenste stand door het met je handen om te draaien. Zo gaat het ook in een PC wanneer je op een toets van het toetsenbord drukt. Dan gaan er in je PC ineens heel veel schakelaartjes om en komt in beeld wat aan die stand van al die schakelaars verbonden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je serieuze antwoord.