We krijgen een nieuwe computer, en we hebben een besturingssysteem hebben. Zijn deze CD's goed?

Ik heb 3 CD's gevonden waar ik misschien wat aan heb, ik wil namelijk Windows.

1 CD is geel, waar groot 'zon' op staat en daarnaast: Gratis Internet en voor Microsoft Windows 95/98/NT4

De ander is blauw en staat op: PC BASIC CURSUS Windows ME.

Van de laatste heb ik een foto.

Kan ik hiermee Windows op me computer zetten, of moet ik het kopen?

Toegevoegd na 52 seconden:
Oh, foutje in de vraag.. het hoort te zijn:
We krijgen een nieuwe computer, en we hebben een besturingssysteem nodig. Zijn deze CD's goed?

Toegevoegd na 13 minuten:
Bij de computer krijg je er geen Windows bij, dus dat moet ik dan zelf kopen..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bij Gamepc.nl hebt besteld heb ik daar al op gewezen in deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/computer-snel-specificaties-kijkt.242849

-Let er ook op dat er geen OS meegeleverd wordt met deze PC, die moet je ook nog even aanvinken. (Of via illegale weg verkrijgen).-

Antwoorden (4)

Nee, met die CD's kun je geen Windows installeren.

De eerste CD is van Zonnet, een oude Internetprovider. Met die CD kun je Internet installeren, maar dat lukt alleen als je eerst Windows hebt geïnstalleerd.

De tweede CD bevat een basiscursus voor het werken met Windows ME, een oude Windows-versie. Dat is dus een cursus, geen Windows.

De derde CD is een oude CD waarmee je de software kunt installeren die nodig is om de betreffende HP-printers te gebruiken. Ook dat lukt alleen als je eerst Windows hebt geïnstalleerd.

Toegevoegd na 1 minuut:

Je zult dus zelf Windows moeten kopen.

Maar - als je een nieuwe computer krijgt, heb je een goede kans dat Windows daar al op staat. Als dat inderdaad zo is, hoef je dus Windows niet meer te installeren.

Informeer bij degene van wie je de computer krijgt, of Windows er al bijzit. Of wacht gewoon af tot je de computer hebt, en zet hem aan - dan zie je vanzelf of Windows er al op is geïnstalleerd.
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed antwoord van degene voor me. Wil ik nog even aan toevoegen dat als je een NIEUWE computer krijgt. Je waarschijnlijk al Windows had draaien en je die sticker/cd gewoon op je nieuwe pc kan instaleren als er niet al Windows op je nieuwe pc staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door oude vragen weet ik dat er geen Windows op zal komen te staan als je dat niet aangegeven hebt. Je zal nu moeten proberen om het bedrijf waar je de PC hebt besteld ervan te overtuigen een OEM-versie na te laten leveren. Anders moet je gaan kijken of er nog bedrijven zijn die OEM-versies willen verkopen zonder er hardware bij te verkopen, dat is ze namelijk opgelegd door MS. Een retail-versie is namelijk bijna drie keer zo duur, of anders moet je een gecrackte versie gaan draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze cd roms hebben geen waarde meer, ze zijn ook niet om windows te installeren. Alleen als je nog zo'n oude HP printer hebt, en die opnieuw wilt aansluiten, heb je nog wat aan die laatste cd, die andere kun je wegkieperen.
Je zult dus achter een Windows installatie dvd aanmoeten. Kost wel een paar centen, maar dan zit je voorlopig weer een jaar of tien goed (gezien de leeftijd van deze CD Roms)