Wat betekent het als er een plantje uit verrot hout groeit binnenshuis?

Wij hebben een oude keuken, het aanrechtblad is van tegeltjes en aan de voorkant zit een rand hout en aan de achterkant ook, bij nieuwere keukens zit hier een kitrand... De rand aan de achterkant is verrot, met name onder de kraan, vanavond viel het me op dat er een groen stengeltje met een soort knopje van 2 kleine groene blaadjes uitgroeide... zeg ondeveer een grassprietje van 4 of 5 cm... gisteren was het er nog niet want dan was het me met afwassen wel opgevallen... Wat kan dit zijn en nog belangrijker, is het een groot risico voor de gezondheid? We zijn druk op zoek naar een andere woning maar dat schiet nog niet zo op...

Ik ben hypogondrisch ingesteld en ik het een paniekstoornis wbt ziektes en doodgaan dus jullie begrijpen dat ik me gelijk zorgen maak... Niet dat jullie de antwoorden daarop moeten aanpassen maar om aan te geven dat ik er mee zit...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Plantjes groeien prima op rot hout. Er komen altijd wel zaadjes binnen, dat gebeurt bij het minste zuchtje wind al, of er blijven zaadjes in je kleren of in je haar hangen.

Als je rot hout hebt, is het dus niet verbazend dat er iets gaat groeien.

Dat kan ook helemaal geen kwaad voor je gezondheid.

Wat wel kwaad kan, is iets anders. Het feit dat het plantje kan groeien, geeft aan dat het hout vochtig is. Vochtig hout is een bron van schimmels - en die kunnen in principe sporen verspreiden waar je ademhalingsklachten van zou kunnen krijgen.

Als het latje vochtig is, zou het onder/achter het latje ook vochtig kunnen zijn. Ook daar zou de boel dus beschimmeld kunnen zijn.

Controleer alles dus vooral op vocht - dat plantje is bijzaak, het vocht is wat je kwijt moet. Haal desnoods het latje weg, om ook achter/onder die plek alles eens goed te kunnen doorblazen. Zodra een eventuele verborgen ruimte achter je keukenkastjes voldoende kan luchten (ventileren), verdwijnt het vocht vanzelf. De schimmels gaan dan al heel snel dood, en jij hoeft je geen zorgen meer te maken.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Rot hout is dé plek voor plantjes om te groeien.

Misschien is er per ongeluk een zaadje tussen de kier gekomen en door het vocht en rot is het gaan groeien.

Geen paniek! Gewoon af en toe wat schoonmaakazijn in de kier spuiten. Dan ontstaat er ook geen schimmel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houtrot ja hierkan nu door elke oorzaak een plantje groeien. Maar bewerk het goed elke dag met bleek en hoop dat het niet door rot voor je weg bent
ronron1212