Hoe komt het dat het plafond en de wanden zo zwart zijn geworden? Zie uitleg.

De huurder van mijn appartement heeft plotseling zwarte wanden en zwart plafond in de woonkamer, dwz je ziet de banen van de gipsplaten lopen. Ik heb het app. ong. half jr geleden geheel laten schilderen. Deze week werd huurder 's morgens wakker met zwarte neusgaten. Hij is naar huisarts geweest en deze vroeg of er een houtkachel aanwezig is. Die is er niet. Ik ben gaan kijken, ventilatoren zijn schoon en werken zoals ze moeten werken. Bij de lichtpunten is het plafond nog zwarter. Als je over de kunstof kozijnen veegt, is het geen stof, maar meer plakkerig. Ik kan me alleen bedenken dat er tussen plafond en dakterras een probleem is met de luchtafvoer vd ventilatoren. Verder heeft hij wel geregeld en vooral afgelopen week olielampjes aangehad. Hij is geen stoker, het app. is dus vrij vochtig, er staat altijd een raampje open, maar er zijn geen vochtplekken. Iemand een idee?

Toegevoegd na 11 minuten:
Het is overigens geen schimmel, dit is absoluut zeker. Mss krijg ik vandaag de foto's gemaild, die zal ik er bij plaatsen.

Toegevoegd na 44 minuten:
Het meeste zwart zit rond het plafond van de hanglamp, boven de salontafel met de olielampjes.

Toegevoegd na 1 uur:
Kan het fogging zijn?

Toegevoegd na 2 uur:
Even op de foto klikken, dan krijg je de afbeelding. Ik denk zelf toch aan fogging. Maar ja, wat te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2.9K

Het beste antwoord

Iedereen heeft het maar over schimmel. Ook gaat iedereen voorbij aan wat je zei over de neusgaten van de huurder. Dat hij wakker werd met zwarte neusgaten.
Mij bevreemdt het vooral dat er slechts plaatselijk sprake is van die zwarte aanslag. Op de banen waar de gipsplaten tegen elkaar aan zitten, rond de lichtpunten en op de kozijnen.
Vreemd verhaal. Je zegt dat het appartement vrij vochtig is. Heb je het vochtpercentage gemeten met een hygrometer? Zo nee, dan zou ik dat eens doen. Omdat er altijd een raampje open staat, lijkt mij dat er voldoende geventileerd wordt. Ook is er een mechanische afzuiging met ventilatoren. Eventueel vocht wordt hierdoor voldoende afgevoerd.
Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je de kozijnen schoon maakt. Zijn ze dan snel weer zwart? Ook de foto's wekken mijn belangstelling.
Maar hoe dit alles komt? Ik durf daar geen eenduidig antwoord op te geven zoals b.v. "Schimmel, zeker weten." of dat het roet van de olielampjes moet zijn. Liever wacht ik op meer informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is echt een probleem, Maedjeoets. Een probleem dat met een beetje pech om een dure oplossing vraagt.
De kans dat het probleem "van boven" komt, lijkt steeds groter te worden. Daarmee is in ieder geval het plafond en de lichtpunten te verklaren. Maar hoe zit het dan met de kozijnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fogging. Ik denk dat je er uit bent. Na diverse resultaten van Google gelezen te hebben, dank ik ook dat het fogging is.
http://www.athene-noctua.nl/publicaties_3.php
Maar nu de oplossing nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou niet te snel het laminaat er uit halen. Zelf heb ik verschillende laminaatvloeren in verschillende Huizen gehad zonder ooit een probleem van dien aard.
De fogging wordt veroorzaakt door weekmakers. Zou het niet aan de nieuwe meubels van de bewoner kunnen liggen? Voor zo ver ik het kan bekijken is de fogging pas ontstaan nadat de nieuwe meubels zijn geplaatst. Weekmakers worden gebruikt in kunststoffen. Vaak hebben goedkopere meubels (maar ook wel duurdere) onderdelen van kunststof. Als daar weekmakers inzitten in combinatie met bepaalde lijmsoorten, kan fogging ontstaan.
Wanneer is het probleem precies begonnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De laminaatvloeren heeft toch geen weekmakers. Net zo min als de verf. Het enige wat ik kan bedenken waar weekmakers in zitten, zijn de nieuwe meubels. Daar komt bij dat het na de aanschaf van de nieuwe meubels is begonnen.
Hoe lang het duurt voor die svoc's uitgewert zijn, weet ik niet maar hopelijk raken ze wel een keer uitgeput. Misschien slim om dat uit te zoeken. Ik zal morgen ook nog eens wat gaan googelen.

Andere antwoorden (3)

Het is moeilijk dit vanachter mijn beeldscherm te beoordelen, maar het klinkt heel erg naar zwarte schimmel.

Die schimmel kan een tijdlang groeien op vochtige plekken. Hij groeit eerst in het materiaal zonder zichtbaar te zijn. Op een gegeven moment gaat de schimmel sporen vormen, en groeit daartoe naar buiten. Op dat moment lijkt het dus alsof de schimmel van de ene op de andere dag verschijnt - terwijl hij in werkelijkheid al een tijd woekerde.

Toegevoegd na 1 minuut:

Sommige zwarte schimmels verspreiden sporen die gevaarlijk zijn voor de mens. Laat dus controleren of het inderdaad schimmel is. Zo ja: (laten) reinigen, en in het vervolg in ieder geval veel beter ventileren, en zo mogelijk ook beter stoken. Het gaat erom dat de lucht voldoende droog is, dan kan deze schimmel niet groeien.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
roet van de olielamp: als je een kaars of olielamp met té grote vlam laten branden geeft deze erg veel roet.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zou je dan toch voornamelijk zien op de plek recht boven het olielampje, en niet op de wanden ook vermoed ik.
Utrecht
13 jaar geleden
hoeft niet: de roet verspreidt zich met de warme lucht door de kamer.
Als deze olielampjes niet goed staan afgesteld gaan ze walmen en hard ook wordt alles wel plakkerig en zwart en vet
ronron1212