verwarming defect en keuken komt los mag ik huur weigeren te betalen

al 5 maanden zitten we met 2 kleine kinderen te wachten op nieuwe verwarmingsketel nu is vorige week de keuken losgekomen en een deel van het plafond. Wat kan ik doen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
6.5K

Het beste antwoord

Je hebt het recht op huurmindering van als de verhuurder in gebreke blijft en er geen volledig woongenot van je huurwoning voor je is. De verlaging moet wel in verhouding staan tot de omvang en ernst van het gebrek en duurt zolang het gebrek niet verholpen is.
De huurcommissie geeft een overzicht van die gebreken en
dit is in lijsten onderverdeeld. daarin staat oa dat je bij onvoldoende capaciteit van de verwarming 40 % van de huur in mindering mag brengen. Dit staat in lijst C.
Klik eens op mijn bron en dan kom je direct op die lijst.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik kan me voorstellen dat het in je op komt om de huur niet te betalen.
Dit moet je echter nooit doen. Op die manier blijf jij ook in gebreke en kan een huisbaas je er uiteindelijk (middels procedures) uitzetten.
Laatst nog zo'n zaak meegemaakt met een man die ook in zo'n soort situatie zat. De rechter gaf de huurbaas gelijk, de man werd uit zijn huis gezet ondanks dat de huurbaas ook in gebreke was gebleven (dat staat eigenlijk los van het feit dat jij je huur niet betaald)

Je zult het dus op een andere manier moeten oplossen. Dien een klacht in of span een zaak aan.
Je kunt altijd even navraag doen bij een wetswinkel of bij de jurofoon (gratis juridisch advies)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag niet weigeren de complete huur te betalen, maar je mag wel degelijk een evenredig deel van de huur NIET betalen, mits je de verhuurder tijdig hebt ingelicht en de verhuurder een redelijke tijd heeft gehad om de gebreken te verhelpen.
Zie onderstaande site art. 207, vermindering huurgenot
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is dat je zsm een ander woning gaan zoeken. Of ga naar maatschapelijk werker zodat die kan hulp inschakelen om snel je woning op te knappen of urgent een ander woning te zoeken. Het lijkt mij gevaarlijk en niet gezond en zeker voor de kids, om in zulke omstandigheden te leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zelf je huur verlagen, dan kun je ontruimd worden.
Wat je moet doen, is de huurcommissie (HC) inschakelen, aantonen wat de problemen in huis zijn en hoe lang jullie al bezig zijn dit hersteld te krijgen en dat het de verantwoordelijkheid van de verhuurder is.
Dan kan de HC (tijdelijke) huurvermindering opleggen dan wel vorderen dat er snel iets aan de situatie gedaan wordt.

http://www.huurcommissie.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de eigenaar per aangetekend schrijven van het feit op de hoogte stellen en hem zeggen dat het heel dringend wordt. eventjes afwachten hoe hij reageert. geef hem de gelegenheid om het te herstellen en bespreek met hem om de huur te verlagen of eventueel geen huur te betalen zolang de herstellingen niet uitgevoerd zijn. als hij akkoord gaat, hem dit schriftelijk laten bevestigen. als hij niets uitvoert of het op de lange baan schuift hem zeggen dat ge naar de vrederechter gaat. - vooral de huur blijven betalen anders neemt hij zelf maatregelen en laat u buiten zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onmiddellijk een 'aangetekende brief' met het verzoek om na vijf maanden wachten en het plotsklaps loskomen van het plafond er nu toch wel zeer spoedig iets aan dit ongerief zal moeten gebeuren.

Ik weet niet hoevaak u al contact heeft gehad met uw verhuurder omtrent deze zaak en wie u allemaal heeft gesproken maar vermeld dit, in een opsomming, ook in uw brief en laat op een subtiele wijze doorschemeren dat u nu eindelijk eens een oplossong wilt zien voor uw probleem. Sluit uw brief af met het stellen van een termijn , bv vijf werkdagen, waarop u een antwoord verwacht van uw verhuurder. Als de verhuurder hier dan niet aan voldoet meld u dat u dan gedwongen bent andere stappen te ondernemen maar dat u er vanuit gaat dat dit niet nodig zal zijn

De brief even door de spellingcorrector (doe ik altijd ook al denk ik dat het allemaal klopt)

Toegevoegd na 1 minuut:
PS: Niet zomaar huur weigeren. Eerst op een deugdelijke manier d.m.v. communiceren de zaken duidelijk aangeven en alle correspondentie goed bewaren!