Hoe groot is de weerstand van ons lichaam( bij benadering)?

Het gaat om de elektrische weerstand. De aanleiding voor de vraag is de volgende discussie

http://www.goeievraag.nl/vraag/schok-150-380-volt.91965

Uiteraard is deze vraag uitsluitend THEORETISCH bedoeld!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
15.2K

Het beste antwoord

Als de huid droog is, zo'n 30.000 ohm of meer. Als de huid goed nat is, minder dan 600 ohm.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit is de huidweerstand overigens.

Toegevoegd na 15 minuten:
Een andere bron zegt dat het varieert tussen 50 kΩ en 10MΩ. In elk geval, vrij hoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha Widar, lekker snel, heb je ook een bron?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vooral deze zin vind ik sterk in je bron: Voor spanningen boven 500 V kan deze huidweerstand verwaarloosd worden omdat de huid dan onmiddellijk doorgeslagen wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die heb ik ook gezien. Misschien is dat de reden waarom we in huis niet meer dan 400V hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou maar zo kunnen, zoals je vast gelezen hebt, ik sluit alleen lampjes aan....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik realiseerde me niet dat jij die persoon was, maar dat heb ik inderdaad gelezen ja. Maar ondanks dat is het toch interessant, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker, anders vraag ik het niet. Ik dacht bij mezelf... er is vast een of andere halve zool die dit heeft uitgedokterd en het op papier heeft gezet. Zouden de waarden berekent zijn, of proefondervindelijk ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik erop googelde, bleek dat er gastjes zijn geweest die dus proefondervindelijk hebben vastgesteld wat bijv. de weerstand van de onderarm is. Dat wil zeggen, echt spanning erop zetten en meten. Dat was pijnlijk, zeiden ze. Het lijkt me dat ze dan niet genoeg vooronderzoek hebben gedaan en de verkeerde proefopstelling hebben gebruikt. Als je het vermogen laag genoeg houdt, hoeft het niet pijnlijk te zijn, maar is het nog steeds meetbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zonder omweg, voorzien van bron. wat wil je nog meer.

Andere antwoorden (1)

Ik meet zelf tussen de 50 kilo ohm en de 170 kilo ohm.
Nu is wisselstroom gevaarlijker dan gelijkstroom.