krimpen huizen in de winter?

want als het koud is sluit mijn voordeur niet goed.
die klemt dan.
de voordeur zal toch niet uitzetten bij kou?
maar die zal ook wel krimpen. maar niet zo veel als het huis?
hoe zit dat eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
13.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leonie, als je wil verhuizen, pas in de lente te koop zetten hoor! Brengt het veel meer op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, vaag wist ik het wel (heb eerder bijna de fout gemaakt) maar ik slaap al half. Goed moment om de boel af te sliuten (doe ik het weer!) ;)

Het beste antwoord

Of huizen echt krimpen, nee dat niet. natuurlijk moet een huis beweging opvangen (vandaar die open voegen in je metselwerk) ander zou het breken. Deze dilatatievoegen zijn niet verantwoordelijk voor het niet goed sluiten van je deur.
Dit heeft echter een hele andere reden.
De reden waarom een deur niet meer goed sluit is omdat hout krimpt of uitzet. In de zomer merk je hier minder van omdat deze dan gewoon past. in de winter zit er meer vocht in je deur en zet daarom uit, dit kan leiden in niet meer goed sluiten.

Waarom zet de deur dan uit, dit heb ik eerst niet gehad?
(ik ga ervan uit dat je nu deze vraag zal stellen)

Nou, dat komt omdat de lak laag van de deur beschadigd is (vaak boven of onder kant). op deze plekken heeft de vocht een open hout verbinding. Normaal als er verf zit kan de vocht niet je hout intrekken. Maar nu het hout kaal daar is kan de vocht het hout intrekken met uitzetten tot gevolg.
Om dit eventueel op te lossen kunt u het besten de deur zo goed mogenlijk laten drogen (een paar dagen geen regen) en vervolgens dan de openhout verbindingen aflakken. Dus let ook goed op als je een deur afschaaft of inkort dat u dan ook deze kanten weer goed aflakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je huis dusdanig zou krimpen dat je voordeur niet sluit, dan zou over de hele lengte het verschil behoorlijk merkbaar moeten zijn. Je muren zouden zichtbaar verplaatst zijn. En dat gebeurt niet zoals je vast wel weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan het zijn dat het dan ook vochtig is, en dat je deur en/of de deurpost wat uitzet(ten)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vooral hout krimpt in de winter en zet uit in de zomer (wat ik bij mij thuis merk zijn de plinten en bij jou dus waarschijnlijk de deuropening waar de voordeur in zit)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hout heeft de neiging te krimpen bij hoge temperaturen en uit te zetten als het vochtig is.
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krimpen? Hout zet toch juist als het warmer wordt?
Een stenen huis krimpt niet merkbaar, maar veelal is de deurpost van een zachtere houtsoort dan deur en dan kan het kozijn meer krimpen dan de deur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier zijn alle kozijnen van kunststof.
Maar ook deze kun je horen als het warmer wordt,of als het s,avonds afkoelt.
Je hoort het af en toe knappen.
Het hout zet uit als het vochtig is,en krimpt als het droger wordt.
Goed merkbaar bij mijn tuinpoortje,wat net de tegels niet raakt als het droog is.
Maar bij een paar dagen vochtig weer,moet ik hem er echt overheen trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, huizen krimpen niet maar bij toenemende vochtigheid kan de voordeur wel iets uitzetten. Als hij in de zomer precies sluit is een fractie van een millimeter al genoeg om hem te laten klemmen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij mij thuis merk ik het aan de schuttingdeur van de tuin. In de zomer zit er een ruimte tussen van wel een halve centimeter, terwijl hij in de winter soms niet eens helemaal dicht wil.