Hoe kom ik er achter of een pijpleiding nog wordt gebruikt? Bij graafwerkzaamheden (ivm nieuwe fundering) ben ik gestuit op een oude leiding.

De pijp is van metaal en is vuistdik. Ik trof hem aan helemaal achter in de tuin, een meter of 40 van mijn huis af. Het perceel stamt uit de jaren 40 en er zijn geen goede kaarten waarop staat wat er allemaal zich in de bodem bevindt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

de gemeent zal het meeste niet weten van wat er lang geleden aan buizen is gelegd. Het formele en zekerste traject is de Klic-melding.
http://www.kadaster.nl/klic/
Vandaar worden alle leidingbeheerders gevraagd een actuele,nauwkeurige en dus betrouwbare kaart op te sturen van wat zij daar in de grond hebben liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er zijn geen goede kaarten in uw bezit?
Even naar het gemeentehuis gaan en daar de desbetreffende kaarten opvragen, de desbetreffende ambtenaar kan het u zo vertellen als het goed is!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grenst het aan openbaar terrein? Hoe diep ligt die? Loopt de buis evenwijdig aan of staat het haaks op het huis? Wat is de omtrek van de buis? Ligt het op afschot? Kan het de riolering zijn? Met een stethoscoop kun je in ieder geval horen of er iets doorstroomt. Laat evt. thuis doortrekken èn de kraan lopen (en wacht voldoende lang voor de doorstroom). Zijn er nog bouwkaarten van het huis aanwezig? Kan het van de buren zijn of van de gemeente? Kun je de uiteinden opgraven? Met een metaaldetector kun je evt. uitzoeken hoe de buis verder loopt. Informeer evt. bij de gemeente. Maak 'm niet open voordat je zeker weet dat het niet meer gebruikt wordt, laat 'm desnoods maar liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan het een oude gasleiding zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast de gemeente , al door een ander genoemd, heeft ook TNO overzichten van wat er onder de grond zit. Maar bij beiden kan niet ingestaan worden voor de volledigheid van de registratie, zeker niet bij duidelijk oudere leidingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zou de gemeente antwoord op kunnen geven, of anders één der nutsbedrijven.