Hoe geraken mijn Yuca 's voor goed van schildluis af?

Ik heb een paar oude yuca's staan (30 jaar)....2.5 meter hoog.
Enkele jaren geleden is daar schildluis op gekomen.
Huis en tuin middeltjes zoals : blad per blad deppen met loog of petroleum .....een vreselijk stinkend product van Bayer erop spuiten....
Maar telkenmale komen die beesten terug
Iemand ideetje?
Planten staan binnen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
7.4K

Het beste antwoord

Schildluis of dopluis komt voor in een ruimte met hele drogen lucht.
Als oude planten al jaren in de pot staan, wordt de grondkwaliteit in de pot erg slecht en bevat erg veel kalk.
Door deze grond gaat de plant slechter groeien en zijn weerstand tegen parasieten wordt minder en minder.
het probleem zit dus vooral in de potgrond.
Haal de plant uit de pot, schud indien mogelijk de losse grond er van af en zet de plant in nieuwe grond en een maat grotere pot, snoei hier en daar wat grote koppen uit de plant voor een gezonder herstel, blijf wel regelmatig mest geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank
De planten worden regelmatig verpot en zitten goed ruim.
Maar inderdaad dit is heel droge lucht en de planten zijn te zwaar geworden om nog tot buiten te verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ziek worden van een plant heeft altijd met de conditie van de plant te maken, met de luis bestrijden, los je de oorzaak niet op.
Je verpot ze regelmatig, schrijf je, dat is het dus niet, mischien geef je te veel water?
Een Yuca moet je nooit water geven als de grond nog vochtig is, hij staat graag af en toe te droog.
Misschien is dit de reden?

Andere antwoorden (4)

Schildluis is inderdaad een ellende. Zonde als die in je mooie planten zitten.

Staan ze wel goed? Want het klinkt alsof ze misschien een beetje verzwakt zijn en dat daarom de schildluis kan profiteren.
Misschien eens grondig verpotten, als in: eerst de plant weer sprayen met anti-schildluisspul, plant uit de pot halen, _alle_ grond van de wortels spoelen, wortels ook met anti-luisspul behandelen, plant opnieuw planten in een schone pot met schone aarde.

"Om bovenstaande luizen te bestrijden zijn eigenlijk alleen systemisch werkende (d.w.z. het bestrijdingsmiddel wordt door de plant opgenomen) middelen effectief. Het gebruik van deze middelen (o.a. Temik wordt veel gebruikt) is echter alleen toegelaten voor beroepskwekers, voor particuliere gebruikers zijn deze middelen verboden. Tegenwoordig zijn er niet zoveel middelen beschikbaar voor de particulier. Vroeger kon je nog middelen gebruiken als pirimifos-methyl (Actellic) en propoxur (Undeen), maar deze zijn voor de kleingebruiker ook niet meer beschikbaar. Bayer brengt de volgende middelen op de markt die behalve tegen bladluis ook tegen schild- dop- en wolluis werken: imidacloprid (Admire), cyfluthrin (Baytroid plantenspray), deltamethrin (Decis ) en voor kuipplanten aanbevolen maar ook misschien in de orchideeëncultuur bruikbaar de Provado Plantpin, ook op basis van imidacloprid.
Het meest bruikbaar is Admire. Het is een wortelsystemisch middel, d.w.z. het wordt door de plantenwortels opgenomen. Je kunt het spuiten over het gewas (voor planten op een blokje afdoende) maar dompelen van potten of aangieten is zeker zo effectief zo niet effectiever. De plantenspray is alleen nuttig bij individueel bespuiten, voor kassen is deze niet toepasbaar. Decis is een breedwerkend middel ook tegen o.a. bladluizen, trips, mineervlieg en witte vlieg. Al deze middelen zijn bij een tuincentrum te koop. Ook de firma AA (de producten staan veelal naast die van Bayer) levert vergelijkbare producten."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sommige soorten lieveheersbeestjes eten graag bladluis,
schildluis. ;-)

http://www.beesies.nl/lieveheersbeestje.htm

Toegevoegd na 3 uur:
Een te veel aan voedingsstoffen kan een oorzaak zijn dat die luizen terugkomen. zie link

http://www.tuinadvies.be/bladluizen.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slim idee, en je kunt ze kopen in sommige tuincentra (dan zou ik wel wachten tot de zomer en de yucca's buiten zetten, evt. verplaatsen op zo'n plantenroller).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wist niet dat je ze kan kopen, bij ons zitten ze regelmatig op het terrasje met enkele bij mekaar. ;-)
Probeer eens een mix erop te spuiten van water, een scheut groene zeep en een scheut spiritus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvulling op bovenstaande tips : let ook goed op de grond daar kruipen ze vaak in weg.
Om het grondig te doen : het blad van de yuca sicuur
reinigen, de plant uit de pot halen alle losse grond verwijderen, en plant in verse potgrond poten.
Regelmatig plantenvoeding geven. (luis is een teken van een zwakke of zieke plant.)