Hoe kun je achterhalen waar een schroeilucht/brandlucht vandaan komt?

Wij hebben de laatste maanden af en toe zo'n schroeilucht in huis. Altijd op dezelfde plek, maar we kunnen de oorzaak niet achterhalen.
Er staan daar geen apparaten, geen lampen en dergelijke.
Kan dat dan de bedrading in de wand of plafond zijn?
Of zou er dan een stop moeten springen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
2K

Het beste antwoord

Bijna altijd heeft het te maken met elektrische bedrading, of het is een los contact in een apparaat, maar die staan daar niet zeg je, of het is een los ( vonkend ) contact in een bedradings doos.
Als er een voedings draad ( de bruine) in de doos een beetje los zit en er gaat stroom doorheen, kan hij gaan vonken en warm worden, door de warmte zitten de draden tijdelijk weer tegen elkaar, na afkoeling echter weer los.
Zouden de bruine en de blauwe draden tegen elkaar komen, dan heb je kortsluiting en gaat de stop er uit, dus is dit eigenlijk minder gevaarlijk.
Dit probleem is veel gevaarlijker en moet je zo snel mogelijk oplossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Neem kontakt op met de brandweer, die hebben vast goeie tips of er meetapparaatjes voor.