Welk materiaal is het meest geschikt voor spouwmuurisolatie?

Ik wil onze spouwmuur laten isoleren. Er zitten geen koudebruggen in. Er zijn diverse soorten spouwmuurisolatie. Ik weet niet wat het beste is. Je kunt het maar 1x goed of fout doen. Wie heeft goeie tips, goeie of slechte ervaringen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.4K

Antwoorden (3)

Hydrokorrels die worden met een soort lijmstof ingespoten, die ventileren toch en schijnen erg goed te zijn. Een voordeel is dat het goed opvult en niet zo duur is als een buiten voorzetwand. Dit schijnt het beste rendement te geven maar is erg duur. Wij hebben zo`n specialist laten komen op het gebied van hydrokorrels en de hele klus was in een middag gefikst. Netjes afgewerkt en we hebben nog steeds geen enkel vochtplekje en best al veel geld gespaard met stoken. Is inmiddels al 2 jaar geleden.
amc
13 jaar geleden
Ten eerste is de steensoort en spouwbreedte van belang. Standaard spouwbreedte is 5 a 6 cm. Baksteen geeft geen problemen maar strengperssteen wel, dat is een steen met gaatjes erin. Die kan na het isoleren bij vorst gaan afbreken. Impregneren is dan aan te bevelen.
Bij scheuren in muren eerst deze repareren.

Men zal je supafil aanbevelen van het merk Knauf. Knauf biedt namelijk de hoogste winstmarge op hun product. Voor isolatiebedrijven is dit dus aantrekkelijk om te verkopen. Houd daar rekening mee.
Ik adviseer eerst een proefsample te bestellen van supafil om bekend te zijn met het materiaal. Neem de tijd bij je keuze. Dit product heeft wel de hoogste R-waarde na pur schuim.

Bij polystyrene parels heb je minder isolerend vermogen maar tussen de parels is ruimte waar nog enige ventilatie kan optreden. Tegenwoordig gaan de parels eerst in een latexbad en vervolgens worden ze in de spouw gespoten (niet bij vorst) na uitharding vormt zich een compacte plaat.

Laat die koudebruggen nog maar even dubbelchecken want bij een isolatieadvies aan huis komen nooit alle koudebruggen aan het licht.

Neem een isolatiebedrijf in de arm dat is aangesloten bij de Venin.

Standaard boort men met 23mm boorgaten zo groot als een euromunt. Kijk of dat kwa voeg wel kan. 16 mm is ook mogelijk maar dat resulteert in een forse meerprijs. Reken op ongeveer 1 boorgat per m2.

Kijk of de geboorde gaten wel met de juiste voegkleur worden afgevoegd!! Dit gaat vaak mis.

Groeit er een klimop? Dan wordt het lastig. Is alles met de ladder bereikbaar? Geen serredak of garage met puntdak? Dan moet men de hoogwerker toepassen á € 400 per dag. Kijk uit voor kwetsbare planten in de tuin.

Tenslotte, ga niet met de eerste de beste aanbieder in zee want de mensen van isolatiebedrijven willen koste wat kost dat jij tekent. Shop verder. De prijs is altijd onderhandelbaar!!! Hoe dichter bij de bron hoe goedkoper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen koubrug in je spouwmuur zit, dan komt dat omdat je gehele ongeïsoleerde spouwmuur in feite een koubrug is.

Pur heeft de hoogste isolatiewaarde, maar maakt je huis echt dicht. Omdat de muren niet kunnen ademen bestaat de kans op schimmel. Daarna heeft glaswol (Supafil) de hoogste isolatiewaarde met als voordelen dat het ademt en onderhoudsvrij is.

Omdat je het in één keer goed wilt doen, raad ik je het gebruik van UF-schuim, pareltjes of steenwol af, omdat deze producten wel onderhoudsgevoelig zijn, ook al beweren isolatiebedrijven dat het niet zo is. Voor de eerste 10/15 jaar hebben ze misschien gelijk, maar UF-schuim wordt broos en kan vergaan. Pareltjes zitten aan elkaar gelijmd met latex. Wanneer de latex op leeftijd komt, dan verliest het zijn kracht en zullen de pareltjes toch gaan zakken, waardoor bovenin de isolatie verdwijnt. Steenwol is een goed product, maar kan na verloop van jaren een dunnere plak vormen tussen je muren, en dan heb je alsnog (geringe) luchtverplaatsing tussen je muren.

Pur en Supafil zijn beiden onderhoudsvrij. Bij PUR zul je wel een goede ventilatie in je huis moeten hebben om het aanwezige vocht (adem, vaat, was, douche, enz.) buiten je muren te krijgen, maar heeft de hoogste isolatiewaarde. Supafil heeft een iets lagere isolatiewaarde (nog steeds zeer goed), maar kun je met een gerust hart aanbrengen omdat het ademt.