Hoe komt het dat bij een naaimachine de onderdraad meerdere keren omhoog komt?

Ik heb onlangs een Singer naaimachine gekocht en probeer eens wat uit. Maar nu komt het nog regelmatig voor dat de onderdraad meerdere keren omhoog is gekomen. De machine slaat dan vast, en ik moet het onderstel helemaal uit elkaar halen.

Wat gaat er mis en hoe kan ik dat verhelpen?

Toegevoegd na 2 uur:
Ik merk dat het voornamelijk gebeurd als ik of blijf stilstaan, of het materiaal dik is (niet super stug).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
13.2K

Antwoorden (4)

Dan is de spanning op de draad niet goed, kijk in de handleiding, want verder kan ik je ook niet helpen,Ik weet ook niet meer.
Of vraag iemand die een naaimachine heeft of ze jou uitlegt hoe je de draad moet spannen
13 jaar geleden
Waarschijnlijk staat de onderdraadspanning te los. Pak de gebruiksaanwijzing er eens bij om te kijken of je deze aan kan passen.
Bij goedkope machines is dit vaak niet mogelijk, maar bij een Singer (zo'n goed merk!) verwacht ik dat het wel kan.
Maakt je machine de rechte steken wel mooi glad, of zijn er piepkleine lusjes zichtbaar?
Het zou ook nog kunnen dat je het verkeerde type spoeltje hebt. Er zijn er 3 die het meest voorkomen op huisdhoud-machines, en 2 ervan zijn bijna hetzelfde, maar hebben enkel een verschil in hoogte. Misschien heb je per ongeluk een verkeerd spoeltje..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de gebruikershandleiding staat dat als je het spoeltje laat springen, moet hij zo een 5 cm draad geven.
Maar als ik hem laat springen, dan vliegt het spoeltje eruit en van meten komt dan helemaal niets meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is gek.. is het wel het standaard spoeltje dat erbij hoort?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is zo een metalen van de hema. Bijgeleverd zijn plastikken, maar ze zien er hetzelfde uit.
Heb een stukje papier geplakt en gemeten. Ietsje afgesteld.
Waarschijnlijk is de spanning van de draad niet goed. Op mijn Singer naaimachine zit links een knop waarmee je de spanning kunt verhogen/verlagen. Probeer dat eens uit en je weet precies welke spanning het beste is.
Succes.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je de spanning op de bovendraad vermindert zal de onderdraad er makkelijker doorheen gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderspanning is niet goed gd, je moet dan heel lichtjes aan het schroefje op de spoelhouder draaien maar echt maarr met millimeters tegelijk... gebruik proeflapje om de steek steeds uit te proberen... Zorg er ook voor dat de spoel goed opgewonden is. Als die scheef is gegaan kan dat ook verkeerd gaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
t Is even uitproberen welke kant op... uit eindelijk moet het dan beter gaan... Ik zal morgen voor de zekerheid even naar mijn eigen Singer kijken, of is het euvel inmiddels opgelost? Bij dikker materiaal wel de juiste dikte naald gebruikt? Spijkerstof bijv een 110 of denim naald?

Toegevoegd na 4 minuten:
En de juiste draaddikte. het is al erg lang geleden dat ik voor het laatst genaaid heb. Maar de schroef op de spoelhouder moet die lussen in principe bij normale stof verhelpen..