Heel moeilijk of bijna niet.
Wij verbouwden thuis alle soorten groentes,maar de kool bij ons thuis had altijd last van knolvoet.
Bij ons was het merendeel zandgrond.
Vooral de koolsoorten waren er gevoelig voor.
Boerenkool in mindere mate.
De andere gewassen groeiden perfect,behalve kool.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, maar zéér moeilijk. Door je aan deze regels te houden bestrijd je knolvoet:

op besmette grond gedurende zeven jaar geen kolen of andere kruisbloemige planten (Arabis, Alyssum, Iberis …) kweken. Ook de hierboven geciteerde onkruiden vermijden. Zorgen voor vruchtafwisseling is de boodschap

de zuurtegraad (pH) van de grond verhogen met kalkhoudende meststoffen of met gebluste kalk, kalkcyanamide, overbekalking kan wel leiden tot gebreksziekten bij bepaalde gewassen!

best op zware, niet te natte grond kweken

steeds gezonde planten kopen of beter: zaai en pot zelf uw koolplanten in zuivere potgrond vrij van knolvoetziekte.

geen bladeren of koolstronken op de composthoop gooien, liever in de gft-container

stalmest gebruiken van landbouwbedrijven die geen kolen voederen aan hun dieren

er zijn resistente soorten op de markt (bloemkool en Chinese kool zijn het gevoeligst, boerenkool en spruitkool het best bestand)

kuis (besmet) materiaal goed af of ontsmet vóór gebruik op een gezond perceel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens wikipedia is het niet te bestrijden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Knolvoet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kalk. Kolen houden niet van te zure grond. Dat vergroot de kans op knolvoet. Dus bekalk het beoogde veld in het najaar, winter. Lees verder de link.