Hoeveel onderhoudskosten heb je bij een middewoning uit 1974?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Antwoorden (3)

Dit is erg afhankelijk van de staat en welk onderhoud reeds is uitgevoerd. Op basis van onderstaande checklist kan je een inschatting maken welk onderhoudt te verwachten is..

http://www.checklijst.nl/onderhoud%20huis.htm
• Dak
kapconstructie 75 jaar
bitumen dakbedekking 15 jaar
pvc dakgoten 20 jaar
zinken dakgoten 30 jaar
houten dakkapel 20 jaar
kunststof dakkapel 25 jaar

• Houtwerk
hardhouten kozijnen 75 jaar
kozijnen van zachter hout 50 jaar
verf op houtwerk 6 jaar
beits op houtwerk 5 jaar
vloerbalken 75 jaar

• Muren
voegwerk 20 jaar

• Apparatuur
cv-ketel 15 jaar
radiatoren 25 jaar
elektraleidingen 50 jaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is natuurlijk niet te zeggen.

Als je bedoeld wat het kost om zo'n woning te moderniseren kun je er wel een prijs bij maken.

Als je uitgaat van een tweekapper eengezinswoning tot kleine vrijstaande dan kost je dat incl. cv / nieuwe serre en / of aanbouw / badkamer / vloeren + schilderen van de aannemer alles tussen de 40.000 (ruwbouw) en 150.000 Euro incl. BTW en afwerking, gedaan door een aannemer, en voor het grootste deel wit.

Alles naar gelang je wensen. Onze ervaring is dat mensen uiteindelijk gemiddeld bij niet te gek doen incl. de hele afwerking binnen en buiten toch snel een 80.000 Euro kwijt zijn.

Alles begint zo rond de 50K en dan komt de keuken er nog eens bij, gordijnen, terras etc. etc.

Het wordt altijd onderschat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe is die woning gebouwd? Plat of dak of pannen dak?
(Mijn vrijstaand huis is ook uit 1974)

Onderhoud bij ons:
Vervangen platte daken...ca 7 jaar geleden. (schuur/keuken uitbouw)..5000 euro
Nieuwe HR combi ketel (30Kw) en warmwater systeem ...vorig jaar. (oude ketel was 18 jaar oud). Tevens thermostaat kranen op radiatoren laten zetten en zonneboiler...10000 euro (ruim 2000 subsidie op de zonneboiler gaat er weer vanaf)
Verwarmingssysteem is sterk afhankelijk van ligging, isolatie en afmeting van het huis.

Dak beschot is vervangen. (3 jaar geleden) inclusief zinken goten, regen pijpen en betere regenwater afvoer 8000 euro. Tevens herziening van dak ontwerp zodat nu pannen buiten het dakbeschot liggen ipv een zinken goot binnen het dakbeschot langs de gevels.

Alle ramen inmiddels voorzien van dubbelglas (hardhouten vensters waren geschikt en zijn derhalve NIET mee vervangen). Moeten ook kozijnen vervangen worden dan kom je al gauw aan 5000 per verdieping.

Onder het pannen dak isolatie aangebracht (steenwol)(zelf gedaan, enkele tientjes aan steenwol)
Standaard schilderwerk...neem hiervoor een goede buiten verf, is wel wat duurder maar je hebt er veel langer plezier van. per schilderbeurt ---elke 5-10 jaar nodig afhankelijk van ligging van de muren--- een paar honderd euro aan verf.

Een deel van de kosten zijn duidelijk woning verbetering naar eigen wens geweest.
"Verplicht" onderhoud is eigenlijk alleen de verwarmingsketel en een deel van de kosten aan het dak.

Is het huis waarover je het hebt (nog) niet van jou vraag dan altijd op welk onderhoud er de laatste 10 jaar is uitgevoerd en ook de nota's en garantie bewijzen bij de verkoper...veel garantie is nl 10 jaar op verbouwingen ed.