Mussen in schoorsteen?

Ik heb in 3 dagen tijd al 1 dode mus en 3 levenden uit een loze schoorsteenpijp gered.

Waarom kruipen die beesten daarin? Hebben hier mensen ervaring mee? Doen ze dit vaker of zou ik het dak op moeten om te kijken of er iets mis is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze zeggen ook vaak met heet weer
de mussen vallen van 't dak

Antwoorden (4)

even je dak op gaan en er een stukje gaas over de schoorsteen spannen
dan kunnen ze er niet meer in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met name mussen hebben moeite met overleven in deze maatschappij. Zij maakten hun nesten altijd tussen de pannen op het dak, of bij gaten aan de gootranden.
Tegenwoordig sluiten alle pannen goed aan, zijn de goten glad en weten ze niet goed meer waar te nestelen.
Dit is een van de belangrijkste redenen waarom je minder mussen ziet in het stadsstraatbeeld. Een andere oorzaak is het verdwijnen van de paardendrollen op de straat.

Waarschijnlijk hebben de pappa en mammamus toch iets ""oerigs-aantrekkelijks"" in die oude schoorsteen gezien. En hebben zich daar lelijk in vergist.
Inderdaad, ter bescherming van de mus, de schoorsteen nu maar afdekken. Kunnen er ook geen kraaien in nestelen.

Op het platteland zie je echt wel weer mussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik woon op het platteland =P
Mussen zouden je schoorsteen uitgekozen kunnen hebben als nestplaats. Prop kippegaas erin doen en je hebt ze er niet meer in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat 't zó warm is dat de mussen van het dak vallen! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha ja, zo de schoorsteen in