Hoe kan het komen dat de afvoer van de vaatwasser overloopt?

Bij mij loopt afvoer van vaatwasser weer eens over. 2 jaar geleden al opgelost door nieuwe sifon maar nu loopt die ineens weer over. Afvoer is niet verstopt. Waarom nu ineens weer overlopen na hele tijd dat het goed is gegaan?
Of is toch iets niet goed bij deze installatie? Te korte afvoer naar sifon, waardoor afvoer al het water niet aankan?

Picture for question
een jaar geleden
in: Wonen
5.3K
Amadea
een jaar geleden
Misschien tegendruk van onderen af, omdat het riool de hevige stortbuien van vannacht en vanmorgen op een gegeven moment niet meer aankon.
LeonNuNu
een jaar geleden
Hmzzzz woon 3 hoog. Dus tegendruk zal het niet zijn. Dank voor reactie

Antwoorden (2)

Jij zegt, afvoer is niet verstopt, weet je dat wel zeker? Heb je in al eens in de kruipruimte op de afvoer getikt, klinkt ie hol of niet? Laat maar eens gloeiend heet water lopen en voel dan maar eens aan de afvoer in de kruipruimte, is die onderin warm dan zou het goed moeten zijn, wordt alleen de bovenkant warm dan is je afvoer verstopt en moet het water door een kleine opening zijn weg vinden met alle nare gevolgen die jij nu hebt. Hetzelfde een paar jaar geleden hier gehad, het begon met een gorgelend geluid in de gootsteen, daarna ontstopper gehuurd en bleek het in een stukje afvoer te zitten die door de bouw niet goed aflopend was opgehangen. Iemand erbij gehaald en heeft de afvoer doorgezaagd, leeg gemaakt en voorzien van een mof die de stukken weer aan elkaar verbond. Als dit weer zou gebeuren hoef ik die mof maar te verschuiven en schoon te maken wat gelukkig nog niet is gebeurd. Nadien liep het water zoals het hoort weg en geen gorgelende geluiden meer.
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Door een tijdelijke verstopping, teveel water van een andere bron tegelijkertijd in het afvoersysteem, of door teveel schuimvorming in het water, kan de afvoer van het water tijdelijk minder soepel lopen. Als de afvoer dan ergens een open einde heeft, komt het water er daar uit.

Je kunt de slang op verschillende manieren waterdicht aansluiten op de afvoer.
1) Het dunne witte pijpje aan de rechterkant van waar de slang nu in de witte buis gaat, is bedoeld voor de vaatwasser. Sluit de slang daar op aan met een slangwartel, zodat het niet los kan springen onder druk. De bovenkant van de buis, dus waar de grijze slang nu in de witte buis gaat, sluit je af met een dop, zodat daar geen water meer kan overstromen. Normaliter sluit je dat stuk aan op de gootsteen. Bij verstopping of teveel schuimvorming komt er dan wellicht wat water omhoog in je wasbak, maar dat loopt daarna gewoon weer weg.

2) Slang kan ook in het brede stuk zoals nu, maar dan moet je zorgen voor een rubberen mof waar de slang in klemt, die de buis waterdicht afsluit. Het dunne aansluitpijpje moet dan ook waterdicht worden gemaakt dmv een dop op de schroefaansluiting.

3) Je kunt ook een ander aansluitstuk monteren. Dat lijm je in de pvc-buis en de slang zet je er rechtstreeks met een wartel op vast. Zie link wildkamp voor voorbeeld. Als het water niet weg kan, merkt de pomp van je vaatwasser dat er tegendruk ontstaat in de afvoer. Het apparaat zal dan tijdelijk stoppen met pompen, of langzamer leegpompen zodat het water tijd heeft om weg te stromen. De meeste vaatwassers (en wasmachines) hebben een dergelijke overloop beveiliging, maar die werkt alleen bij een goed aangesloten slang in een dicht systeem.
https://www.wildkamp.nl/product/was-en-afwasmachine-aansluitstuk-pp-pvc-recht-1x-spie-40-mm/15000592
Inekez1
een jaar geleden
LeonNuNu
een jaar geleden
Dank. Heb nu inderdaad afvoer aan witte tuitje aangesloten en bovenzijde afgedicht. Helaas geen klemmetje om afvoer vast te draaien dus morgen ff naar bouwmarkt om een klemmetje. te halen. Ben benieuwd. Dank voor de opties!