Kun je elke Rook- en Koolmonoxidemelder ook tegen een muur bevestigen?

Aangezien wij kunststofplafonds hebben waarin schroeven moeilijk is en de meeste melders geschroefd moeten worden, Kun je elke Rook- en Koolmonoxidemelder ook tegen een muur bevestigen?

2 jaar geleden
in: Wonen
1.4K

Antwoorden (1)

Je kunt een rookmelder ook met dubbelzijdig tape ophangen. Er zijn ook magnetische plaatjes te koop. Het ene plaatje plak je op de rookmelder en het andere plaatje plak je op het plafond. Dan kan de melder er makkelijk af om batterijen te vervangen of eventueel schoon te maken.

Een kunststof plafond is overigens zeer brandgevaarlijk! Bij brand gaat je plafond niet alleen branden, maar ook smelten. Brandende stukken druipen dan naar beneden, waardoor ook in heel korte tijd de vloer, meubels en mogelijk personen die proberen te vluchten verbrand raken. Beste is om zo'n plafond zo snel mogelijk te vervangen, bijvoorbeeld door gipsplaten.

Juist bij zo'n brandgevaarlijk plafond is snelle melding van brand heel belangrijk. De beste plek voor de rookmelder is dan wel het plafond, omdat rook opstijgt en zich onder het plafond zal verspreiden. Pas als er meer rook komt gaat het langs de muren weer naar beneden, daardoor kan het te lang duren voordat die rook je melder op de muur bereikt.

Voor een koolmonoxidemelder is het wel goed om die tegen de muur te bevestigen, ongeveer op ooghoogte. Koolmonoxide heeft de neiging te zweven in de ruimte en dus niet meteen naar het plafond op te stijgen.
Inekez1