Wat zijn de voor- en nadelen om van energieleverancier te veranderen als de prijzen heel hoog staan?

Nu de energieprijzen exponentieel stijgen, zie ik plots dat ik vorig jaar een variabel contract afgesloten heb. Ik verander zo wat elk jaar van leverancier (in België mag je onbeperkt veranderen op elke moment) en neem dan de goedkoopste. Vorig jaar heb ik er niet op gelet dat dit een variabel tarief was (ik neem normaal gezien altijd vast).
Nu heb ik eens gekregen bij Vreg, daar kan je een simulatie maken van je kosten naargelang je verbruik. Ik zag dat mijn leverancier, die vorig jaar nog op nr 1 stond qua prijs, nu gezakt is naar één van de duurdere. Dus ik dacht: ik verander.
Vermits ik toch op elk moment terug mag veranderen, loop ik toch geen risico? Eén leverancier (die ik nu wel eerlijk gezegd niet de leukste vind) is duidelijk goedkoper dan mijn huidige leverancier, en geeft ook nog korting eenmalig ook op een vast tarief.
Nu hoor en lees ik echter dat het niet verstandig is om van leverancier te veranderen als de prijzen hoog zijn.
Ik begrijp niet goed waarom, men zegt dat je met een vast tarief dan met een hoog tarief zit, maar ik mag toch op elk moment veranderen?

2 jaar geleden
in: Wonen
1.3K

Antwoorden (1)

Als je een variabel tarief hebt, dan maakt het niet uit wanneer je van leverancier verandert. Als je (zoals je aangeeft) ongestraft elk moment mag veranderen, dan zou je best maandelijks kijken wie de goedkoopste is, en zo mogelijk elke maand veranderen.
jc54