Waar komt het brommende geluid vandaan savonds?

Savonds ( niet elke avond) hoor ik een brommend geluid. Het lijkt op het geluid als je je telefoon op trillen hebt staan en een bericht binnen komt, dat brommende geluid.
Er is geen telefoon op de slaapkamer. Waar het vandaan komt, geen idee.
In de hoek van de kamer lijkt het..
Nu zegt mijn zoon net dat hij een brommend geluid hoort op zijn slaapkamer, zolder. Precies zoals ik het ook hoor. Hij kan ook niet zeggen waar precies het vandaan komt. Maar hij hoort hetzelfde als ik. Niet elke avond maar met enige regelmaat.
Net hoorde hij het dus ook. Ik heb verder niets aan staan...
Wat kan dat toch zijn?

2 jaar geleden
in: Wonen
3.2K
Pieterke
2 jaar geleden
Koelkast die aanslaat?
Griffin
2 jaar geleden
Misschien als je een warmtepomp hebt, de warmtepomp? Die dingen zijn berucht vanwege het lage gebrom....
AnnBoo8146
2 jaar geleden
Woon je in een rijtjeshuis? Dan zou het geluid ook bij je buren vandaan kunnen komen.
Misschien het alarm van een wasmachine of vaatwasser, dat aangeeft dan het programma klaar is. Of misschien zelfs wel een wekker, omdat iemand op een voor jou misschien wat ongebruikelijke tijd op moet staan. Of misschien is het inderdaad een telefoon die overgaat bij de buren, maar staat de telefoon op trilstand, om huisgenoten niet wakker te maken.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Misschien zoals bij mijn oom in het noorden van het land. Daar wordt zout gewonnen. Je hoort het niet elke nacht, maar wel met regelmaat. En niet iedereen hoort het. Mijn oom wel, ik ook. Zijn vrouw niet. Mijn man niet. Mijn nichtjes niet. Maar mijn vader en moeder weer wel. Ik vind de tip van teusvh wel goed. Gooi de stroom er eens af en kijk of het dan stopt. Je zegt dat het stopt als je gaat zoeken, maar als je daarna gaat liggen is het dan weer terug? Zo ja, dat heb ik ook met geluiden op bepaalde frequenties. Wanneer ik dan mijn hoofd af draai dan hoor ik het niet meer. Dat kan ook het geval zijn met jou Wanneer je opstaat om te gaan zoeken.
SentWierda
2 jaar geleden
@Jolanda1977. Woon je in een flatgebouw met bovenburen? Zo ja, dan is een antwoord op de vraag mogelijk.

Antwoorden (3)

De centrale afzuiging in huis? De buren die een wasdroger misschien hebben draaien en doorklinkt?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Jolanda1977
2 jaar geleden
Nee niets van dit....
T is echt een geluid van bbbzzzzzz..... bbbbbzzzzzzz.... bbbbzzzzzz Zoals een telefoon op trillstand
Mogelijk / waarschijnlijk een draaiende elektromotor. Een centrale afzuiging, de wasmachine van de buren, een warmtepomp etc. Met name lage tonen kunnen ver dragen. Als het geluid van buiten komt is de richting erg moeilijk te bepalen. Is het geluid er ook als je de hoofdschakelaar omdraait? Zo ja, dan komt het niet uit je eigen huis.
Hoor je het ook als je je hoofd uit het raam steekt?
Hou eens bij wanneer je het hoort, misschien zit daar een patroon in dat een aanwijzing van de oorzaak zou kunnen zijn.
2 jaar geleden
Jolanda1977
2 jaar geleden
Puur in de slaapkamer, niet buiten. Net of het uit de kast komt. Maar bij mijn zoon dus ook op de slaapkamer. Als ik het geluid zoek houdt t op..
wat je beschrijft lijkt op een 50Hz-brom van het lichtnet. lichtdimmers brommen soms of veroorzaken zo'n storend geluid in luidsprekers bv in een tv of andere electrische apparaten.
Hoe lang houdt het aan en begint het gelijktijdig met bv het aanslaan van een koelkast, verwarmingsketel, geiser of airco misschien bij de buren?
De andere antwoorden hieronder zijn ook mogelijk