Wat is de oorzaak van deze vlek op de muur?

Sinds enkele dagen hebben wij een vlek de muur van de gang die eerst goudkleurig was en nu zwart (zie foto). Ze is iets groter dan een stuk van €2 en we hebben nergens anders zo'n vlekken. Is dit schimmel? Of iets anders?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wonen
1.7K
TurfGraver
3 jaar geleden
Lijken wel wantsen eitjes.
tinus1969
3 jaar geleden
Zit die vlek OP de verf, of is de verf gebladderd en komt die vlek er ONDER vandaan, of zit de vlek IN de verf.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@tinus1969
De vlek zit denk ik op de verf. In de verf kan ook, maar de verf bladert niet af dus het komt niet van onder de verf.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Voor mij ziet het er ook uit als eitjes.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik had gelezen dat je schimmel kan verwijderen met azijn, dus ik heb de vlek verwijderd met keukenpapier gedrenkt in azijn. Dat is gelukt, maar wat op het papier achterbleef leken allemaal kleine bolletjes.
Waren het dan inderdaad eitjes? En zo ja, moeten we ons hier zorgen over maken?

Antwoorden (1)

Als de vlek goudgeel is begonnen en nu dus zwart is doet me dat direct denken aan schimmel op een vochtige plek. De muur is ook gescheurd. Als er een leiding door heen loopt kan die door het werken van de muur gescheurd zijn of een koppeling is los getrokken.
Een loodgieter heeft apparatuur om vocht in de muur te meter en kan zelfs doormeter waar eventueel een lekkage zit.
Toegevoegd op 13 september 2020 13:49: bron, afbeelding