Wat kan ik doen tegen mijn klagende en pestende buurman?

Ik woon in een bovenwoning (appartement) als huurder en mijn klagende buurman woont in het appartement tegenover ons (hij is de eigenaar van zijn woning). Ik heb een zoon 6 jaar en dochter 5 jaar. Hij klopt onze deur vaak hard en hij heeft altijd vaste zinnen te zeggen; kinderen schreeuwen en rennen en ik wil slapen (dat wordt vaak om tussen 6 en 10 uur savonds. Op een dag heeft hij onze deur erg hard geklopt in het weekend om 13:00 uur s’middags om ons te zeggen “ik wil slapen en jullie kinderen zijn niet hoed opgevoed”. Vandaag heeft hij onze deur hard geklopt en hij zei tegen mij dat ik goedkope laminaat hebt gelegd in mijn huis. Hij wilde zeggen dat ik huurder ben en hij eigenaar van zijn huis is. Ik doe vaak mijn best om kinderen rustig laten maken ook in overdag maar hij houdt toch geen rekening met dat. Hij zegt altijd dat mijn kinderen stil moeten zijn en als ze willen spelen moet ze naar speeltuin gaan. Soms klopt hij onze deur terwijl mijn kinderen aan het slapen zijn en hij zegt dat mijn kinderen schreeuwen. Ik voel me echt dat op eiren loop in mijn huis. Ik heb geen zin meer om in het balkon te zitten. Ik woon al 4 jaar in Nederland en ik weet niet wat ik wettelijk tegen hem kan doen. Ik hem hem vaak gevraagd ok onze deur niet op deze manier te kloppen want mijn kinderen bang zal worden maar hij zegt altijd dat hij dat altijd gaat doen als hij iets gehoord heb en zei tegen mij dat hij geen kinderen heb om bang te zijn maar ik wel.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wonen
2.3K
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Doe hetzelfde als ik. Kloppen en bellen gewoon negeren. Niet mee praten, niet in discussie gaan. De aanhouder wint en op dit moment is hij dat. Want jij reageert steeds.

Antwoorden (2)

Als je in een appartementengebouw woont met eigenaren van woningen is er een Vereniging van Eigenaren (VvE). De huurders in het gebouw hebben hier ook een stem in, mogelijk via de verhuurder van de appartementen. Ga dat eens na, zo raad ik je aan. Misschien kan de VvE deze bewoner aanspreken op zijn gedrag. Iedere bewoner moet immers wat geluid van de buren kunnen accepteren in een appartementengebouw.

Mogelijk zijn er verder meer buren die last hebben van deze klagende en pestende buurman, en kunnen jullie samen iets tegen hem ondernemen.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Huurders hebben geen stem in de VVE alleen de eigenaren. @Antoni
Antoni
3 jaar geleden
Je moet mijn antwoord opnieuw lezen, @ronron1212.
ronron1212
3 jaar geleden
dit staat er
De huurders in het gebouw hebben hier ook een stem in, mogelijk via de verhuurder van de appartementen. De verhuurder eigenaar moet dan maar bereid zijn om er iets mee te moeten. @Antoni de huurder kan geen rechten hieraan ontlenen.
Antoni
3 jaar geleden
De gepeste huurder moet het hogerop zoeken, en samen met anderen actie ondernemen, want in zijn eentje is het niet gelukt. Dat bedoelde ik aan te geven, en verder niets.
Thecis
3 jaar geleden
@ronron1212
De verhuurder hoort zeker betrokken te zijn bij de VvE. Dat zijn ze verplicht. De vraag is hoe actief ze hier in zijn.
Via de verhuurder kan een huurder daar inspraak in hebben. Antoni had het idd iets beter kunnen verwoorden.
De ene bewoner heeft meer last van geluiden dan de ander. Ook komen de tijden niet altijd overheen hoe men leeft.
Wat is geluidsoverlast? Nou normale tijden zijn een kwestie van 'prettig voor iedereen'. Er zijn flats waar de verhuurder bepaalt dat er bv na 20.00 uur geen verbouwingsgeluiden mogen klinken en dat het na 22.00 uur helemaal stil moet zijn.
Ook met kinderen kan je niet laat nog veel geluiden maken als muziek of bouw : er zijn natuurlijk kinder-bedtijden ondanks de mogelijke vakantietijd.

De afgelopen maanden in de corona tijd is het toch heel moeilijk geweest om met z'n allen binnen te moeten leven en kinderen maken meer geluid en spelen en dansen of roepen wel eens. Kregen thuis les op de laptop en vader en of moede werkten ook thuis.

Klagen over geluiden die je niet maakt daar kan je weinig mee.
Zoek eens contact met de wijkagent. Deze wil misschien contact opnemen met deze buurman en dan samen hierover praten.
@Yan1988 neem iemand mee die jou kan helpen (je schrijft prima Nederlands!). Iemand die misschien vaker met dit bijltje heeft gehakt (ervaring hiermee heeft) en samen met de wijkagent is er een mogelijkheid om in een redelijk -vooral niet kwaad worden!- gesprek verder te komen dan deze patstelling.
Klagen en geen verandering, niet verder komen... daar schiet je niets mee op.
Gewoon proberen, succes!