Waarom bouwen ze hier meer huizen dan woontorens?

Aangezien er hier een ernstig woningen te kort is, kiezen ze toch vaker om huizen te bouwen. Terwijl dat niet de oplossing is.

4 jaar geleden
in: Wonen
1.9K
ronron1212
4 jaar geleden
Waarom is dat de oplossing niet?
popeye
4 jaar geleden
Omdat er te weinig grond om iedereen in huizen onder te brengen. En woontorens veel efficiënter is
popeye
4 jaar geleden
1 hele straat met huizen, is het zelfde als 1 flat
ronron1212
4 jaar geleden
Jij vergeet dat een woontoren veel meer omgevingsruimte kost dus er kunnen net zoveel huizen staan.
popeye
4 jaar geleden
Nee juist niet. Denk eens na. Een flat gebouw heeft geen hele straat nodig. Er kunnen wel meer als honderd gezinnen in een woontoren wonen.
ronron1212
4 jaar geleden
@Popeye de ruimte om een flatgebouw is veel groter dan om een huizen blok.
ronron1212
4 jaar geleden
Ja ik weet waar ik het over heb woon in zo een toren en we hebben heel veel ruimte om ons heen. Daar hadden heel wat huizen opgebouwd kunnen worden.
popeye
4 jaar geleden
@ronron1212
nee dat is het niet. want je bouwt omhoog en omhoog en omhoog en als je dat aantal woningen in huizen zou omzetten, heb je meerdere straten nodig
ronron1212
4 jaar geleden
@Popeye daar naast is het bouwen van toren erg duur er moeten veel meer faciliteiten in zoals pompen liften enz. het onderhoud is duurder en het bouwen.
popeye
4 jaar geleden
@ronron1212
dat verdienen ze makkelijk terug door de vele bewoners die er wonen. als je 100 mensen in 1 toren hebt wonen kost dat onderhoud etc. maar dat beetje wat het kost in verhouding met die 100 bewoners. de straat in een woonwijk met huizen moet ook worden onderhouden, de stoep ook en de rest etc etc
ronron1212
4 jaar geleden
@popeye de flat de de gemeenschappelijke ruimtes moeten worden schoongemaakt dat doen de bewoners niet. Zo zijn er meerder zaken die echt iets anders zijn dan een normaal laagbouw huis
paulus811
4 jaar geleden
Er is grondoppervlak genoeg maar iedereen wil zonodig in de Randstad wonen, DAT is het probleem. Bovendien verstoort hoogbouw het landschap en karakter van een stad of dorp enorm. En je kunt wel een flat bouwen, maar daar moet ook de infrastructuur op worden aangepast. En woningen bouwen die mensen niet willen hebben, is ook niet zo handig. Veel mensen willen graag een huis met tuin(tje).
popeye
4 jaar geleden
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/4742141/economisch-dakloos-amsterdam-zelfredzaam-regenboog-groep-vastgoedeigenaren?fbclid=IwAR0ZdEkcx7IXvEfsSk7ojwZ29TzVMbeBhRgRhj57_btB47_nd9ZYpWm944o

Antwoorden (2)

Omdat hoog bouwen voor de aannemer en zijn onderaannemers veel duurder is dan laag bouwen.

Zolang de grondprijs niet zodanig hoog is dat dit prijsverschil daardoor wordt gecompenseerd is het voor iedereen een voordeel laag, dus goedkoop, te bouwen.
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
de grond is juist heel heel erg duur in nederland. het is juist goedkoper op langer termijn om woontorens te bouwen
Edraket
4 jaar geleden
De grond is duur in Nederland maar nog niet duur genoeg om de kosten van hoogbouw te compenseren.
Omdat er meer vraag is naar woningen met tuin dan naar flatwoningen zonder tuin.

En omdat die woningen makkelijk gefaseerd gebouwd kunnen worden. Met een woontoren bouw je honderd woningen in één keer, die ook allemaal zo snel mogelijk verkocht (of verhuurd) moeten worden. Grondgebonden woningen kun je makkelijker per blokje van 6, 10 of 20 bouwen.

En omdat laagbouw makkelijker en goedkoper te realiseren is in ons polderlandschap. Voor zware hoogbouw zijn enorme funderingen nodig.

Of omdat er voor hoogbouw geen vergunning wordt gegeven, omdat bestaande woningen dan hun privacy en zonlicht verliezen, omdat de ondergrond (waterhuishouding en bodem) te kwetsbaar is, omdat er met hoogbouw meer mensen op een vierkante km zouden komen te wonen dan de infrastructuur en voorzieningen (winkels, scholen, artsen etc) aankunnen.
Inekez1
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
nou in het buitenland kunnnen ze dat ook. dus waarom niet hier. niet overal in nederland is een polder gebeuren. hier hebben wij nog heuvels en echte landschappen dan het platte saaie polder landschap
Inekez1
4 jaar geleden
@popeye, wat versta je onder 'hier'? Bedoel je Nederland, of alleen de provincie waar jij woont, je woonplaats, jouw wijk?? Voor elke locatie kunnen andere argumenten gelden om wel of niet voor hoogbouw te kiezen. Wat op de ene locatie - of in het buitenland - een voordeel is, kan ergens anders een nadeel zijn. Heuvels in het buitenland met een ondergrond van massieve rotsen zijn heel geschikt voor hoogbouw. Heuvels in Nederland bestaan uit lossere lagen van zand en grind. Daar kun je niet zomaar iets 'op' bouwen. En wat altijd meespeelt zijn de kosten van zowel materiaal als arbeid. In landen waar bouwmaterialen ruim voorhanden - en dus goedkoper - zijn, worden andere keuzes gemaakt. Ook het gemiddeld arbeidsloon van de bouwvakkers kan een reden zijn waarom in het ene land een project wel betaalbaar is en in het andere land niet.
Inekez1
4 jaar geleden
In jouw mooie heuvellandschap zul je vast een prachtig uitzicht hebben vanuit een hoge flatwoning. Maar iedereen die ergens in dat mooie landschap wandelt, fietst of met auto of trein door komt, of domweg ergens een eind verderop op de grond woont, kijkt altijd tegen het hoge flatgebouw aan. Horizonvervuiling heet dat in Nederland. Voor de ene gemeente niet zo belangrijk omdat er toch al allerlei lelijke hoge gebouwen staan (flats of industrie), maar juist in een regio die nog redelijk onaangetast is, kan dat een argument zijn om geen hoogbouw toe te staan. Een woonwijk op grondniveau valt van een (grote) afstand niet op.
popeye
4 jaar geleden
maar wat is belangrijker, het aanzien van een flat? of mensen zonder huis onder brengen in appartementen? want het zou nogal heel erg egoïstisch zijn om het uitzicht voorrang te geven en mensen op straat te laten
Computoon
4 jaar geleden
Het aanzicht van een gebied dat er nog mooi uitziet jarenlang verpesten met hoogbouw die er minstens een jaar of 30 blijft staan, vind ik erg. Horizonvervuiling. Maar als het aanzicht al verpest is, ja, dan maken wat flatgebouwen meer of minder ook niets meer uit.

In principe hoeft hier niemand op straat te leven, zo hoog is de woningnood nou ook weer niet. (De mensen die wel op straat leven, hebben ook geen geld om in hoogbouw te wonen.)
popeye
4 jaar geleden
@Computoon,
Kijk eens het nieuws. Middelklasse en lageklasse mensen worden economische daklozen door te weinig woningen kunnen ze nergens terecht. Er zijn 240.000 nieuwe woningen nodig voor hun alleen al.