Welke kosten kan ik verwachten als ik tijdelijk iemand in mijn huis laat wonen?

Mijn zusje komt tijdelijk bij mij wonen. Waarschijnlijk voor en periode van ongeveer 3 maanden.
Ze wil zich voor deze periode wel netjes inschrijven op mijn adres.

Ik woon in een koophuis en ontvang geen subsidies of iets dergelijks. Alleen kinderopvangtoeslag.

Kan ik nog bijkomende kosten verwachten. Of misschien iets anders waar ik rekening mee moet houden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wonen
1.4K

Antwoorden (1)

Extra kosten: water, elektriciteit, gas, eten en drinken. Waarschijnlijk ook extra verontreinigingsheffing (meerpersoonshuishouden).
Als ze huur betaalt, moet je die opgeven als inkomsten behalve als deze op jaarbasis blijft onder het bedrag van de kamerverhuurvrijstelling.

"Hat gaat om de huur inclusief een eventuele vergoeding voor het gebruik van meubilair, energie en dergelijke.

Het gedeelte dat u verhuurde, maakte deel uit van uw woning en was geen zelfstandige woning.
U en de huurder waren tijdens de hele huurperiode ingeschreven bij de gemeente op het adres van uw woning.
De verhuur was niet van korte duur, bijvoorbeeld verhuur aan vakantiegasten."
Die kamerverhuurvrijstelling is eur 5367.- per jaar (2019) dus 447,25 per maand.
Toegevoegd op 24 april 2019 16:27: tekst