Waarom zit de opening van een vuilniscontainer niet bij het handvat?

Vuilniscontainers hebben een handvat. De containeropening bevindt zich aan de andere kant. Als de container in een kast staat - met het handvat aan de achterkant - is het ondoenlijk een volle zware container te verplaatsen.
Als de container andersom zou staan, met het handvat aan de voorkant, dan is het moeilijk om de container te vullen want de opening bevindt zich aan de achterkant.
Het lijkt zo logisch: handvat en opening bij elkaar. Maar waarom is dat niet zo?

5 jaar geleden
in: Wonen
1.4K
bamibal
5 jaar geleden
Over wat voor een container heb je het? Model Kliko?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat de opening van een Kliko niet bij het handvat zit, heeft iets te maken met het systeem van legen met de vuilniswagen.
SentWierda
5 jaar geleden
@bamibal: Ja, het model kunststof vuilnisbak op wielen. Vaak kliko genoemd. Maar het heet ook wel minicontainer, sulo, milko, otto of engels
In een bak zit vaak 70 kilo of meer.

Antwoorden (1)

1. Omdat het handvat direct het scharnier is. Daarnaast is alles gebaseerd op het ophalen. De voorkant/inwerpkant is de aangrijpkant voor de vuilniswagen, de ophaler kan dus de achterkant met grepen en wieltjes verrijden en voorwaarts de bak aandienen aan de vuilniswagen. Dit is dus een ontwerpkeuze.
2. Er zijn weinigen die hun containers in een kast opslaan, te weinig om met dit specifieke probleem rekening te houden. Als dit een veelgehoorde klacht was zou men wellicht nog iets kunnen verzinnen, maar dit is de eerste keer dat ik van het probleem hoor.

https://www.youtube.com/watch?v=B4X5Id9NqoI
Als de grepen en wieltjes aan de inwerpzijde zouden zitten, dan zou je de achterzijde aan moeten bieden die dan of en een ander ontwerp voor het scharnier nodig heeft, of je zou een geheel nieuw aanbiedt systeem aan de vuilniswagen moeten maken.

Zou allemaal kunnen, maar wat is de opbrengst tegenover de kosten? Veel kosten veel veranderingen, omdat 1 op de 1000 gebruikers (ik zeg even wat) zo'n ding in een kast zet? Jouw zwevende klacht kost niks.

Om het kastprobleem op te lossen zou je bij 2 kliko's dit ontwerp kast kunnen maken. Je rijdt de kliko er in de zijkant in en aan de voorkant haal je het kleine scharnierdeurtje en het klikodeksel open om het vuil erin te werpen.
Plaatje bij antwoord