Waarom zijn de huizen in Den Helder goedkoper dan overige steden in Noord-Holland?

Is het onveilig wonen?

6 jaar geleden
in: Wonen
3.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ben je weleens in Den Helder geweest? Je snapt dan in één keer waarom niemand daar wil wonen.

Antwoorden (2)

Dat heeft alles te maken met vraag en aanbod.
De vraag naar huizen in Amsterdam is veel hoger dan de vraag in Den Helder. Dit is dan ook reden om de huizenprijzen te verhogen. Daarnaast worden in Amsterdam minder huizen te koop aangeboden dan dat er gezocht worden. Dit stuwt de prijs ook weer omhoog. En daarnaast kunnen ze in Amsterdam bijna iedere prijs vragen die ze willen, omdat er altijd wel iemand is die het wil en kan betalen. En de grondpijs is in Amsterdam ook heel hoog.
Wat voor Amsterdam geldt, geldt voor de andere steden in Noord-Holland, maar dan in mindere mate. In Den Helder zijn de vraag naar en het aanbod van koopwoningen waarschijnlijk beter in balans, waardoor de prijzen minder hard stijgen. Maar zodra Den Helder voor een grotere groep huizenzoekers aantrekkelijker wordt, zullen ook daar de huizenprijzen stijgen.
6 jaar geleden
Dat heeft met name te maken met de ligging in de provincie en de ligging in het land. Den Helder ligt nogal excentrisch ten opzichte van grotere steden en meer aantrekkelijke regio's.
In zekere zin is Den Helder te vergelijken met bijvoorbeeld Delfzijl. En dat heeft tot gevolg een relatief lage huizenprijs.