Ik heb 2 olijfstruiken, die nodig een grotere pot behoeven. Is speciale grond vereist of voldoet gewone potgrond?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wonen
5.1K

Het beste antwoord

Ik heb mijn olijf in gewone potgrond geplant. Hij doet het al jaren prima! Je kunt ook voor een duurder variant kiezen: Cocopeat.
Het volgende advies wordt gegeven door ecostyle. Leverancier van div. producten op het gebied van plantverzorging:
Bij het planten van de olijfboom geldt hetzelfde als bij andere planten. Een goede bodem is belangrijk. Olijfbomen en olijven zijn het sappigst wanneer ze groeien in een diepe en voedzame grond. De ideale grond voor een olijfboom is een kleihoudende bodem, maar olijfbomen gedijen op elke grondsoort. Belangrijk is: de grond mag niet te nat zijn en idealiter nooit uitdrogen. Cocopeat Terras- en Balkonplanten is hier het juiste product om mee te starten. Het is een product op basis van gecomposteerde kokosnootvezels. Het product is opvallend rul van structuur en houdt prima water vast. In natte tijden zorgt het voor een goede afwatering.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De ideale grond om de boom in te plaatsen is voedzaam en kleihoudend. Dat kun je bereiken door tuingrond te gebruiken, aangevuld met kleikorrels en compost, zodat de grond lekker luchtig wordt. De drainage moet ideaal zijn, want de olijfboom houdt niet van koude voeten. Daarom leg je kleikorrels onder in de pot, die nemen het meeste water op. Het overtollige water moet uit de pot kunnen stromen, zodat er geen wortelrot optreedt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Indien je een goede zonnige plek in de tuin hebt liefst tegen een zuidmuur en droge grond, dan kan je een olijf buiten planten. Hij zou dan wel 15 graden vorst kunnen verdragen, maar tegen een zuidmuur vriest het dan altijd minder hard, zeker op droge grond. Ruim plantgat maken en potgrond gebruiken. Zet je hem toch in een pot dan is cocosgrond een goede keus. Kies wel voor een flinke grote pot, dan kan hij er jaren in groeien.