Wij branden wilgenhout in onze kachel. Dit hout heeft 1 jaar buiten gedroogd. Als we stoken dan stinkt het binnen vreselijk. Weet iemand hoe dit kan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
22.9K

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk is je hout te nat. Vers hout voor de kachel laat je normaal gesproken 2 tot 3 jaar drogen. Wilg is een houtsoort met relatief veel vocht. Wil je dat in 1 jaar droog genoeg hebben, dan moet je het al voor het drogen in hele kleine stukken kloven en los laten drogen (dus niet netjes opgestapeld).
Dat klein kloven heeft wel een nadeel. Wilg is namelijk ook een houtsoort die snel opbrandt, in tegenstelling tot de zwaardere houtsoorten als eiken of beuken. Gooi je je kachel vol met kleine stukken wilgenhout, dan is dat ofwel na korte tijd opgebrand (korte felle verbranding) of je moet de luchttoevoer half dichtzetten waardoor het vuur gaat smoren. In het eerste geval heb je geen goede verbranding meer als het hout op is en in het laatste geval heb je überhaupt geen goede verbranding. Bij een optimale verbranding ontstaat er genoeg hitte in de kachel dat de rookgassen uit het hout worden na verbrand. Dat geeft minder stank en is bovendien beter voor het milieu.

Wil je toch met uitsluitend wilgenhout stoken, dan moet je het waarschijnlijk langer laten drogen, en/of de kachel continu bijvullen en vooral niet het vuur gaan smoren, zodat de verbranding optimaal blijft.

Controleer ook je schoorsteen en laat regelmatig vegen. Juist bij slechte verbranding met vochtig hout ontstaat meer aanslag in je pijp en moet je vaker vegen. Als er te veel aanslag in de pijp zit, vermindert dat de trek en brandt je kachel nog minder goed. Daardoor ontstaat weer extra roetaanslag wat weer zorgt voor nog minder trek
Inekez1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bron?
redhouse
6 jaar geleden
Bron ?
Denk eigen ervaring.
Heb zelf jaren mijn huis verwarmt met een houtkachel en weet dit ook uit ervaring :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2 a 3 jaar is een beetje overdreven.
http://www.hethoogeland-schoorsteenveger.nl/schoorsteenvegen/droogtijden-hout/
eigen ervaring:
In een goed hok is bijna alles in een jaar onder de 15% te krijgen. En nooit een vuur smoren. Gewoon minder vaak en minder hout erop.
Deze kachel niet meer gebruiken!!
je hoort binnen niets te ruiken, ook al heb je vochtig hout.
is levensgevaarlijk en grote kans op een schoorsteenbrand.
Bij onvoldoende heet vuur, door het natte hout, gaat de trek uit de schoorsteen en komt de rook de kamer in.
Maar bij een goede kachel en rookkanaal, zou dat geen probleem zijn voor binnen.
het grote gevaar is , als je de kachel binnen niet meer zou ruiken, dan kunnen er nog steeds giftige gassen binnen komen.
levensgevaarlijk !