Mijn rookmelder gaat naar zo`n 10min, spontaan aan het piepen?

Mijn rookmelder gaat naar zo`n 10min, spontaan aan het piepen,ik had er `n nieuwe batterij in gezet , maar sinds gaat hij af na `n paar minuten,hoe kan dit ,te oud misschien?
Bedankt en

M.V.G.

Ruud Arends.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
3.7K
Rieneke1
6 jaar geleden
Is de nieuwe batterij nog wel goed/ vol?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als de batterij niet meer voldoet gaat de rookmelder niet spontaan piepen, maar af en toe eens één piepgeluid laten horen.
Eens nazien of er niet wat roetdeeltjes in het toestel zitten die bij de minste zucht het alarm laten afgaan, anders een nieuwe aanschaffen. Zijn niet duur meer.
Ik had er vroeger een in mijn keuken, maar die ging ook om de haverklap af als ik wat aan het bakken was.

Antwoorden (2)

Ja ook rookmelders gaan geen leven lang mee. is de "nieuwe" batterij wel vol?
Even meten meestal is dit een 9 volt batterij.
Welk merk rookmelder is het eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rookmelders hebben een beperkte levensduur. Geadviseerd wordt om na maximaal 10 jaar een rookmelder te vervangen. In een omgeving met veel stof, spinnen of insecten kan de melder al veel eerder storingen gaan vertonen als de sensor vies is geworden.

"Bij normale omstandigheden en omgevingsinvloeden is de technische levensduur van een rookmelder ongeveer 10 jaar. De binnenkant van een brandmelder is voorzien van een rookkamer waarin een sensor aanwezig is. Deze sensor is gevoelig voor stof en insecten. In de praktijk ziet een rookmelder er aan de buitenkant vaak schoon uit. Aan de binnenkant is dit veelal een heel ander verhaal doordat stof zich in de loop van jaren ophoopt en de werking van de melder beïnvloed. Door slijtage wordt een rookmelder tegen het einde van de levensduur minder betrouwbaar en kunnen er vals meldingen ontstaan. Op de zij- of onderkant van de melder kan je een stickertje terugvinden waarop de productiedatum en advies vervangingsdatum staat vermeld. "
Inekez1