Ik wil een woning huren en nu vragen ze mij of ik eventueel 6 maanden huur vooruit zou willen betalen? Wat zou hier achter zitten?

En als ik naar 5 maanden bv. er uit wil heb ik dan recht op terug betaling van de 6e maand?

Toegevoegd na 39 minuten:
De woning wordt tijdelijk verhuurd op basis van de Leegstandwet. Garandeerd is een minimale bewoningstijd van 6 maanden, een opzegtermijn van 1 maand (huurder) en een opzegtermijn van 3 maanden van uit verhuurder.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
11.2K

Het beste antwoord

Heel simpel dit mag gewoon niet. Ze kunnen wél 1 maand huur voorruit vragen maar nooit 6 maanden. Je zult dus dan 2 maanden huur moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

6 maanden huur vooruit betalen is niet gebruikelijk en kun je ook wel aanmerken als onredelijke eis. De verhuurder wil zich met deze constructie waarschijnlijk indekken tegen het risico dat de huurder de huur niet op tijd of niet volledig betaalt.
Daarvoor is huur vooruit betalen echter niet het middel. Wel gebruikelijk is dat de verhuurder een borg vraagt van maximaal 3 maanden huur. Die moet dan voor aanvang van de huurperiode betaald worden, tegelijk met de eerste maand huur. Het bedrag van de borg krijg je na afloop van de huurperiode terug als je de woning (en eventueel meubilair) in nette staat achterlaat. Borg is dus geen vooruitbetaling van de huur. Als je 3 maanden borg + 1 maand huur hebt betaald, moet je gewoon voor de 1e van de volgende maand de volgende maand huur betalen.

Staat er in je huurcontract dat de huurperiode minimaal 6 maanden is, dan geldt dat voor zowel de huurder als de verhuurder. Als jij na 5 maanden wil vertrekken, ben je toch verplicht om ook die 6e maand huur te betalen.

Wijs je verhuurder op de bepalingen zoals die staan in de model-huurcontracten voor verhuur via de leegstandswet.

Toegevoegd na 54 seconden:
Ik kan natuurlijk geen pdf-modelcontract bijvoegen, dus die moet je even zelf downloaden. Zie link.
Inekez1
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Bedoel je dit?
- Klik bij de link op de cache.
- Kopieer bijvoorbeeld:
https://www.eigenhuis.nl/docs/default-source/downloads/besparen-op-woonlasten/modelcontract-tijdelijke-verhuur.pdf?sfvrsn=6
- Plak deze als bron.
Door zonder enige vorm van onderbouwing te stellen dat het niet mag heb ik sterk mijn twijfels of dit klopt.
Bij mitros mag je huur vooruitbetalen. Oftewel op vrijwillige basis is het geen enkel probleem om vooruit te betalen.
Ik verwacht dat in de vrije sector het niet verboden om dit te eisen maar dat het mogelijk wel klopt dat het voor sociale huurwoningen niet geëist kan worden gezien daar andere wettelijke regels voor gelden.
Overigens komt het ook voor dat een bankgarantie gevraagd wordt. Als het inkomen te laag is, dan wordt het zelfs geëist. Wat is er dan mis als er huur 6 maanden vooruit betaald wordt ter vervanging van een bankgarantie? Een bankgarantie kost ook geld....