Na hoeveel tijd moet je weer op een woonadres ingeschreven staan, als je momenteel een postadres hebt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
3.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel veel gemeenten hanteren een richtlijn van 6 maanden als je een briefadres hebt.
Maar heel veel gemeenten zijn niet actief bezig om te checken. Doen ze dit wel, dan krijg je vaak eerst een afspraak. Wellicht dat je dan een verlenging kan krijgen.

Antwoorden (1)

De regels hierover zijn per gemeente verschillend.
Vraag informatie hierover aan bij de gemeente waar je een briefadres hebt.

De gemeente Rotterdam zegt :
------Het beleid voor briefadressen van de gemeente Rotterdam is sinds december 2012 veranderd. Iemand die op één of meerdere privé-adressen woont, krijgt geen briefadres.

De inschrijving met een briefadres is tijdelijk voor zes maanden. Daarna wordt bekeken of u nog steeds een briefadres nodig heeft. Als u nog niet in een privé-woning overnacht, krijgt u hierover een brief op uw briefadres. De periode kan eenmalig verlengd worden met nog eens zes maanden.-----

In Arnhem bv. kan het briefadres maximaal voor 2 maal 3 maanden gelden.

Toegevoegd na 2 minuten:
In Middelburg geldt:
Artikel 6 Termijn briefadres

1. In de situatie als bedoeld in artikel 2, lid 1, onder b, mag een briefadres worden gekozen voor de duur van maximaal zes maanden. Deze termijn kan eenmalig met maximaal drie maanden worden verlengd.
2. In de situatie als bedoeld in artikel 2, lid 1, onder d en e, mag een briefadres worden gekozen voor de duur van maximaal de periode dat aangever buiten Nederland zal verblijven.
3. Als de aangever voor het aflopen van de termijn als bedoeld in het eerste en tweede lid geen woonadres heeft gekozen, wordt door de aangever een verzoek ingediend om het briefadres te verlengen.
4. In de situatie als bedoeld in artikel 2, lid 4, mag een briefadres worden verleend voor de duur die de burgemeester noodzakelijk acht.
5. De aanvraag voor verlenging van het briefadres wordt beoordeeld met inachtneming van de artikelen 2 en 5.
6. Onverminderd hetgeen is bepaald in het eerste tot en met het derde lid, is diegene op wie het briefadres betrekking heeft en een ander adres krijgt, gehouden om in de periode tussen vier weken voor de beoogde verhuisdatum tot en met de vijfde dag na verhuisdatum hiervan aangifte te doen bij de gemeente waar hij zijn nieuwe adres heeft.